ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Mediarelaties en crisiscommunicatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30446
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 95
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Berghmans Linda
Dreessen Kristel
Robijns Iris
Van Temsche Nancy


 

KORTE OMSCHRIJVING
Hoe ga je met journalisten om? Wat zit er allemaal in een persmap? Hoe vertel je je verhaal aan de media?
We analyseren eerst een aantal slechte en goede voorbeelden. Dan gaan we zelf aan de slag om een persconferentie te organiseren. En als de buitenlandse pers komt, moeten we ons mannetje in vreemde talen kunnen staan. Frans en Engels zijn in deze cursus geïntegreerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een persbericht schrijven in het Nederlands en het Frans.  
  • Hij kan de pers te woord staan in 3 talen n.a.v. een crisissituatie.
  • Hij kent de instrumenten om een nationale perslijst op te stellen.
  • Hij kan een persconferentie organiseren en stelt een persmap samen.
  • De student kan een ontwerp voor een crisiscommunicatieplan maken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • PR en Voorlichting 1
  • Nederlands2
  • Frans2 
  • Engels2

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
  • Kennis van de Belgische media

  • LEERINHOUDEN
    • Het onderhouden van relaties met de pers is een van de voornaamste opdrachten van een voorlichter of PR-verantwoordelijke. Deze cursus beschrijft de basistechnieken en gaat dieper in op communicatie in geval van crisis. 
    • Persrelaties als domein van public relations
    • Instrumenten voor persrelaties en specifiek crisiscommunicatie
    • Terminologie in 3 talen
    • Kennis en actuele voorbeelden van allerlei soorten crises en houding van bedrijfsleven t.o.v. crisiscommunicatie
    • Enkele fundamentele vuistregels rond crisiscommunicatie en woordvoerderschap

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus
    • ANTHONISSEN P. Murphy was een optimist. Lannoo, 2001. 223 p.
    • KEGELS J., D. JANSSEN EN L. STAS. Crisiscommunicatie. Zellik, Roularta, 1996. 189 p.
    • VAN DEN BROECK K. Woordvoerders aan het werk: bouwen aan persrelaties. Mechelen, Kluwer, 2002. 40 p. (= special Ad Rem, tijdschrift voor zakelijke communicatie, jaargang 16, nr. 6)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      01,01

    practicum en oefeningen:

    30

     lesuren

      03,04

    vormen van groepsleren:

    50

     lesuren

      05,07

    studietijd buiten contacturen:

    89.2

     klokuren

      90,37

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Taken en oefeningen -> Permanente evaluatie tijdens de oefeningen
    • Schriftelijke examens over de geziene leerstof (meertalig)
    • Puntenverdeling
      • PRV: 25
      • Nederlands 25
      • Frans 25
      • Engels 25

     
    • De evaluatie van deze cursus gebeurt bijna helemaal op permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen.  Peerassessment maakt deel uit van de evaluatie.  
    • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
    • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
    • Bij alle opdrachten die worden ingediend ter evaluatie wordt 1 punt per dt-fout afgetrokken van de score voor het facet Nederlands op /25
    • Voor het facet Engels wordt bij elk deelexamen wordt per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen
    • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest.  het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen.  Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen. 

    Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
    Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
     
    Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
     
    Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.
     

    Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de syllabus.

    tijd voor examinering
    uren
    5

    %
     
     00,51

    Tweede examenperiode
    • Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in de tweede examenperiode opnieuw afgelegd. Nieuwe opdrachten of mondelinge / schriftelijke examens op de onderdelen waarop geen voldoende is.
    •  Zie eerste examenperiode.