1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Cijfers en ICT |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Journalistieke technieken |
Afstudeerrichting: |
JO:Journalistiek |
Code: |
10230 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
34 |
Totaal aantal contacturen: |
15 |
Totaal studietijd: |
53,04 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Debandt Willy Mairiaux Philippe
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
CIJFERS
Hoe omgaan met cijfermateriaal? Tabellen, grafieken, percentages enz. kunnen begrijpen en interpreteren is een onmisbare vaardigheid voor de moderne journalist. Je leert hier je alertheid en waakzaamheid toespitsen op deze soort informatie want met cijfers kan je ongeveer alles bewijzen. De basisbegrippen van de beschrijvende statistiek komen ook aan bod.
ICT
Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze met de computer kunnen werken. Logisch dus dat je de basis van de MS Word, Excel en PowerPoint onder de knie hebt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CIJFERS
- De student kan de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken en interpreteren.
- De student kan de relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en gebruiken.
- De student kan kritisch omgaan met het aangeboden cijfermateriaal
ICT
-
De studenten kunnen teksten opmaken, tabellen en kolommen met Word 2007 opstellen.
-
Ze kunnen logische problemen uit de praktijk oplossen met Excel 2007. Ze kunnen het werkblad opmaken en uiteindelijk kunnen ze grafieken aanmaken.
-
Met PowerPoint 2007 kunnen ze een diavoorstelling opstellen.
|
|
LEERINHOUDEN
|
CIJFERS
- Algemeen statistische principes
- Kritische analyse van artikels met cijfermateriaal
- Tabellen opstellen, lezen en kritisch interpreteren
- Grafieken lezen en kritisch interpreteren
- Statistische verwerking van gegevens (gebruik en berekening van percentages; berekening, gebruik en interpretatie van mediaan en gemiddelde; berekening en analyse van de aanverwante spreidingsmaten )
- Interpretatie van correlatiecoëffiënt
- Indexen aanmaken en gebruiken
- Inleiding tot CAR: gebruik van de statistische operatoren van Excel
ICT
- Basis Word:
- document creëren, bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken;
marges instellen, tekst uitlijnen, tekst opmaken;
- tekst selecteren, kopiëren, verplaatsen, tekst zoeken en vervangen;
- alineaopmaak, tabulaties, paginaopmaak;
- secties, kolommen, tabellen, multimedia
- Basis Excel:
- gegevens invoeren, wijzigen, afdrukken;
- map bewaren, ophalen, wijzigen;
- met formules/functies werken, wiskundige en logische operatoren;
- relatieve, gemengde en absolute celadressen;
- formules kopiëren;
- selectie maken, kolommen /rijen verbergen, toevoegen, verwijderen, blokkeren;
- cellen wissen, verwijderen, toevoegen;
- cellen opmaken, voorwaardelijke opmaak, pagina-instelling;
- cellen kopiëren, verplaatsen, intelligent kopiëren;
- grafieken aanmaken, wijzigen
- Basis Powerpoint:
- nieuwe dia maken, inlassen, verwijderen, verbergen, volgorde wijzigen, presentatie bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken;
- achtergrondkleur, indeling, tabel, voettekst;
- presentatie uitvoeren, onderbreken, doorlopend maken, aanwijzer, aantekeningen
animaties, overgang tussen de dia’s, dia's verbergen, tijdsduur;
- media objecten invoeren, grafische vormen, grafieken;
- actieknoppen
|
STUDIEMATERIAAL
|
CIJFERS
- Geschreven cursus
- Eigen notities
- Oefeningen op Blackboard
- Grafieken
- Computerpresentaties
ICT
- Word (facultatief): MSWord 2007 (Uitgeverij De Boeck) + oefeningen
- PowerPoint (facultatief): PowerPoint 2007 (Uitgeverij De Boeck) + oefeningen
- Excel: eigen cursus + eigen oefeningen
- Voor Word, PowerPoint en Excel: http://www.gratiscursus.be
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
13
|
lesuren
|
46,43
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
13
|
klokuren
|
46,43
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
CIJFERS
- Indivuele porfolio met persartikelen (20% van de punten, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
- Schriftelijk examen (80% van de punten) met volgende evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
- identificeren
- begrijpen
- oplossen
- kritisch analyseren
Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste examenperiode):
1) Validiteit: tien persartikelen met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen 2) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten 3) Variatie: minstens vier verschillende bronnen, verschillende onderwerpen 4) Relevantie: de kritiek van de student moet terecht zijn 5) Inhoud: verzameling van tien verschillende artikelen uit de geschreven pers met statistisch materiaal dat een duidelijke fout bevat. 6) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet elektronisch) met een korte commentaar waarin de opgespoorde fout gehekeld wordt.
7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd tijdens de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.
Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.
De portfolio wordt zelf, eigenhandig en individueel gemaakt. Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)
ICT:
Openboek examen op computer in de vorm van meerkeuzevragen. De student krijgt een zeker aantal meerkeuzevragen. Hij/zij mag daarvoor zijn/haar boeken, cursussen en andere notities gebruiken en mag tijdens het examen Word, PowerPoint en Excel eveneens gebruiken. Duur: 50'.
Cijfers en ICT is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CIJFERS
- Schriftelijk examen (100% van de punten)
- Evaluatiecriteria: idem 1ste zittijd + voorgelegde journalistieke informatie kritisch kunnen benaderen.
ICT
Openboek examen op computer in de vorm van meerkeuzevragen. De student krijgt een zeker aantal meerkeuzevragen. Hij/zij mag daarvoor zijn/haar boeken, cursussen en andere notities gebruiken en mag tijdens het examen Word, PowerPoint en Excel eveneens gebruiken. Duur: 50'.
Cijfers en ICT is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
|
| |
|