ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Filosofie
  

Component behoort tot O.O.: Filosofie & Recht
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10240
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 42
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Luyten Anna
Meerts Kristin


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je wordt uitgedaagd in verband met enkele fundamentele vragen van het leven. Je kiest een plaats tussen de grote denkers in onze Westerse filosofie, en verdedigt die plaats. Je bent in staat om het aangeboden filosofisch referentiekader toe te passen op actuele vraagstukken. Je kan, indien je dat wenst, een deel van de aangeboden leerstof ook verwerken via een taak rond Alain De Botton, De troost van de filosofie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan het ontstaan van de Westerste rationaliteit uitleggen.
  • De student kan schetsen hoe in de diverse historische periodes werd gezocht naar de "absolute waarheid". Hij kan deze zoektocht plaatsen tegenover het eigentijds denken.
  • De student kan de relatie leggen tussen de Europese zoektocht naar de waarheid en de zoektocht naar het geluk.
  • De student kan zich kritisch opstellen tegenover het hedendaags "common sense" denken.
  • De student kan eigen mens - en wereldbeeld kritisch plaatsen.
  • De student beschikt over een verfijnd arsenaal om zingevingsvragen evenwichtig te verwoorden.
  • De student kan vanuit de analyse van de eigen traditie, problemen rond de confrontatie met niet- Europese mens- en wereldbeelden duiden.
  • De student kan met de aangereikte filosofische denkkaders de actualiteit benaderen.
LEERINHOUDEN
  • De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste filosofische problemen, de voorgestelde oplossingen, en de samenhang ervan met de ontwikkeling van de Westerse cultuur.
  • Algemeen menselijke vragen, zoals ze geformuleerd werden gedurende 2500 jaar komen ter sprake: het zoeken en twijfelen rond de oorsprong van mens en wereld, rond het onderscheid tussen goed en kwaad, rond de zin van het bestaan.
  • Het klassiek filosofisch gedachtengoed wordt geconfronteerd met hedendaagse stellingnames en met actuele vraagstukken.
  • Speciale aandacht gaat uit naar het kentheoretisch probleem.
  • Tijdens de les wordt de geziene leerstof toegepast op actuele problemen, en worden examenvragen ingeoefend.
  • De basis voor de vervangende taak is de lectuur van Alain De Botton, De troost van de filosofie. De preciese opdracht wordt toegelicht tijdens de les, en staat uitgelegd in de map Filosofie op de P-schijf.


STUDIEMATERIAAL
  • Kristin Meerts, Filosofie, cursus.
  • A. De Botton, De troost van de filosofie, 2009.
  • L. Abicht, Filosofie is voor iedereen. Inleiding op 2500 jaar denken, Leuven, 1992.
  • D. Palmer, Filosofie voor beginners. Het ondraaglijk gewicht van de filosofie lichter gemaakt, Utrecht, 1999 (niet verplicht).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  37,29

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  20,34

vormen van groepsleren:

6

 lesuren

  10,17

studietijd buiten contacturen:

17

 klokuren

  28,81

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.

De studenten kunnen, indien zij dat wensen een vervangende deeltaak maken. Zij kunnen op die manier de helft van het examen vervangen. (10 van de 20 punten). In dat geval valt het eerste deel van de cursus weg, nl tot en met de 16de eeuw. De cursus moet wel gekend zijn vanaf Descartes tot het einde.Over dit gedeelte moet ook examen worden gedaan (ook 10 van de 20 punten). De deadlines om in te schrijven en om af te geven staan op de e-campus.

Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
 
Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,39

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.

De studenten kunnen, indien zij dat wensen een vervangende deeltaak maken. Zij kunnen op die manier de helft van het examen vervangen (10 van de 20 punten). In dat geval valt het eerste deel van de cursus weg, nl tot en met de 16 de eeuw. De cursus moet wel gekend zijn vanaf Descartes tot het einde. Over dit gedeelte moet ook examen worden gedaan (ook 10 van de 20 punten). De deadline om de taak af te geven is de eerste examendag van de 2e zittijd.

Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
 
Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.