ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Journalistiek - 1JOU - Onderdelen - Radio
  

Component behoort tot O.O.: Redactie 1: audiovisuele media
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 10338
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 39
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanderhaeghen Wilfried


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het vak Redactie 1 Radio leer je een nieuwsbericht voor radio samenstellen en schrijven op basis van een persbericht. Eerst analyseren we klassikaal nieuwsberichten van Radio1, StuBru ..., daarna ga je zelf aan de slag. En op het eind van het academiejaar duiken we de radiostudio in om het inlezen van een nieuwsbulletin te oefenen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan nieuwsberichten concipiëren voor radio, waarbij hij uit een persbericht de essentiële informatie kan selecteren en ordenen van belangrijk naar minder belangrijk.
  • De student is in staat een nieuwsbericht voor radio te schrijven en dat in spreektaal.
  • De student is in staat een zo economisch mogelijk woordgebruik te hanteren.
  • De student is in staat hoofdpunten bij de nieuwsberichten te formuleren.
  • De student is in staat in een radiostudio nieuwsberichten correct, vlot en in klankzuiver AN  in te lezen.
LEERINHOUDEN
  • Opbouw van nieuwsberichten voor radio.
  • Taalgebruik in nieuwsberichten voor radio.
  • Doelgroep + gevolgen voor inhoud nieuwsbericht.
  • Individuele diagnose uitspraak.

STUDIEMATERIAAL
  • nieuwsberichten op radio
  • persberichten
  • verplichte lectuur: P. Pelgrims, Journalistieke radio- en tv-teksten schrijven, 2005, Lannoo, Tielt.
  • B. Timmermans, Klink klaar Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands, 2008, Davidsfonds, Leuven.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  10,81

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  32,43

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

19

 klokuren

  51,35

Verdere toelichting:
Geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen (op 80%) dat bestaat uit volgende onderdelen:
    • 2 nieuwsberichten.
    • 2 hoofdpunten formuleren bij de 2 nieuwsberichten.
  • Inleestest op 20%.
  • Het eindcijfer wordt omgerekend naar 20. 
  • Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. We volgen daarbij de procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.
  •  

    Radio is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

    Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
    Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
     
    Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     05,41

    Tweede examenperiode

    Schriftelijk examen (op 80%) dat bestaat uit volgende onderdelen:

    • 2 nieuwsberichten schrijven.
    • 2 hoofdpunten formuleren bij de 2 nieuwsberichten.
  • Inleestest op 20%.
  • Het eindcijfer wordt omgerekend naar 20.
  • Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. We volgen daarbij de procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.
  •  

    Radio is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

    Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
    Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
     
    Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.