|
|
Component behoort tot O.O.: |
Sociologie & Psychologie |
Afstudeerrichting: |
JO:Journalistiek |
Code: |
1JO17 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Camelbeke Joke
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus zullen we stil staan bij de vraag wat de psychologie bestudeert. We starten met de 5 communicatieaxioma's van Watzlawick waarbij we het uitgebreid over non-verbale communicatie zullen hebben. In een volgend hoofdstuk leren we iets over groepsdynamica. Hoe functioneren individuen in een groep ? Tenslotte staan we stil bij 5 belangrijke scholen binnen de psychologie. Elke school bekijkt zijn studieobject doorheen een andere bril.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JO102 De student kan creatief denken.
- JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JO206 De student kan teamgericht werken.
- JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
- JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
- JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan psychologische begrippen omschrijven.
- De student verkrijgt kennis in het gedrag van zichzelf en van anderen.
- De student kan verbanden leggen tussen de psychologische theorie en de dagelijkse werkelijkheid.
|
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding, communicatieaxioma's van Watzlawick, non-verbale communicatie, groepsdynamica, scholen binnen de psychologie namelijk: het behaviorisme, de psychoanalyse, cognitieve psychologie, humanistische psychologie en tenslotte Gestaltpsychologie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus en aanvullingen uit de lessen.
Video-opnamen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
90,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
- Schriftelijk examen op 20 punten. kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
- Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.
Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
|
| |
|