ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Televisie
  

Component behoort tot O.O.: Redactie 2: audiovisuele media
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 20237
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 35,36
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Doninck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je moet journalistieke verhalen kunnen schrijven voor televisie, in casu nieuwsberichten, met en zonder intro. Je   moet je al meer dan elementair inzicht verwerven in de functie en de effecten van beelden in journalistieke verhalen, zeer vlot je moedertaal beheersen en je teksten perfect kunnen aanpassen aan het beeldmateriaal. Je moet de beelden zelf kunnen maken, met inzicht in de rol van onderwerp, beeldgrootte, kadrering, pan en tilt in functie van het verhaal

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • de student kan de juiste taal hanteren voor korte en middellange nieuwsberichten voor televisie
  • de student kan nieuwsberichten voorzien van een geslaagde intro
  • de student kan teksten hanteren die goed kunnen ingelezen worden
  • de student kan de intro's al vrij vlot als desk-anker brengen
  • de student kan zijn teksten in behoorlijke standaardtaal uitspreken
  • de student kan een relevante quote afnemen en die inpassen in het verhaal 
  • de student kan  zelf beelden maken, zo dat ze passen bij een journalistiek verhaal
  • de student kan zelf een eenvoudige montage doen van de beelden
  • de student kan al vrij vlot de relatie tekst-beeld hanteren

 

LEERINHOUDEN
  • begrijpelijkheid, leesbaarheid en toegankelijkheid van nieuwsberichten voor televisie
  • opbouw van nieuwsberichten voor televisie
  • zinsbouw van nieuwsberichten voor televisie
  • gebruik van juiste woordregisters voor nieuwsberichten voor televisie
  • schrijven van intro's voor nieuwsberichten voor televisie
  • inzicht in de functie en effect van beelden voor een journalistiek nieuwsverhaal (het getoonde, beeldgrootte, camerabewegingen: tilt en pan, camerahoek, ritme montage, achtergrond, geluid)

STUDIEMATERIAAL
  • Verplichte lectuur: P. Pelgrims. Journalistieke Radio-en TV-teksten schrijven. Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2005

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  07,87

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  09,84

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  01,97

studietijd buiten contacturen:

75,6

 klokuren

  74,41

Verdere toelichting:
Geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • geen schriftelijk of mondelinge examens, wel opdrachten: de groepsgrootte die voor de opdrachten is gepland, kan altijd wijzigen ten gevolge van onvoorziene logistieke problemen
  • 1 gefilmd langer nieuwsbericht + intro (duo) 20p
  • 1 gefilmd nieuwsbericht + quote en intro (duo) 20p (x2)=40p.
  • 1 gefilmd nieuwsbericht + quote en intro (solo, 20p (x 8)=160p.
  • per werkwoordsvormfout wordt 2 p./20 afgetrokken, met een maximum van zes punten per opdracht
  • als de uitspraak ondermaats is, kan tot 2 p./20 per opdracht worden afgetrokken
  • Het totaal is dus: 220p/12=20p
  • Bij elke opdracht wordt afgetekend voor ontvangst; afwezigheid bij testen moet gewettigd zijn met een medisch attest: het origineel bezorgt de student aan het studentensecretariaat, een kopie aan de lector, en dat binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Dan kan de student een afspraak maken met de lector over het tijdstip en de wijze waarop hij de test kan inhalen. Indien de student binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, is hij ongewettigd afwezig en krijgt hij geen punten op dat deelexamen.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft, volgens de procedure beschreven in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.

 

Televisie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
 
Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.

 


tijd voor examinering
uren
6

%
 
 05,91

Tweede examenperiode
  • een gefilmd nieuwsbericht van 45 seconden, met daarin één quote van max.15-20 seconden én een intro van maximum 15 seconden. Totaal dus 45 +15= 60 seconden. De taak is individueel. De student geeft af: een dvd met nieuwsbericht én een volledige outprint van het nieuwsbericht, de intro en de quote. De taak wordt afgeleverd, 's morgens, op de eerste herexamendag, voor de herexamens beginnen.. De student handtekent bij afgifte aan het secretariaat (20p)
  • per werkwoordsvormfout wordt 2 p./20 afgetrokken, met een maximum van zes punten
  • als de uitspraak ondermaats is, kunnen tot 2 p./20 worden afgetrokken

 

Televisie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
 
Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.