ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Intens. comm.: PR en reputatiemanagement
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 20493
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Hye Dirk


 

KORTE OMSCHRIJVING

Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. Daarnaast bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, enz.).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
        • Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke stakeholders.
        • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
        • De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.  
        • De concrete toepassing van deze cursus komt aan bod in workshop III en workshop IV.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Communicatiemanagement


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        Geen
        Andere begincompetenties
        De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.
        LEERINHOUDEN
        • Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
        • Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
        • Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
        • Deel 4: Communicatieplanning
        • Kennis van de actualiteit

        STUDIEMATERIAAL
        • Handboek: "In De Naam van de Faam" door Peter Frans Anthonissen, Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002
        • Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
        • Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
        • Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        20

         lesuren

          25,00

        practicum en oefeningen:

        6

         lesuren

          07,50

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        52

         klokuren

          65,00

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
        • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
        • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen

        tijd voor examinering
        uren
        2

        %
         
         02,50

        Tweede examenperiode
        • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
        • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
        • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.