ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Mediatechnieken gedrukte media
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 30424
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Mermans Sandra
Van Varik Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je maakt verschillende beelden binnen een technisch en esthetisch kader vanuit de inhoud van een tekst. Je hebt hierbij oog voor betekenis, symboliek en context. Je leert om intuïtieve keuzes te onderbouwen en te beredeneren. De beelden plaats je vervolgens in een functioneel grafisch ontwerp.  

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student vervolmaakt de opgedane kennis en vaardigheden van de vorige jaren in functie van het beroepsprofiel van de optie.
  • De student kent de vakterminologie.
  • De student kan werken met een digitale reflexcamera.
  • De student kan een verslag uitbrengen over een bepaald onderwerp aan de hand van foto's.
  • De student kan eigen en bestaande foto's analyseren en selecteren op basis van ethiek, esthetiek en techniek. Dit in functie van een bepaald medium en een bepaalde doelgroep.
  • De student leert de doelgroep te analyseren.
  • De student leert beelden te analyseren en te interpreteren.
  • De student leert het (visuele) researchproces te beheersen.
  • De student leert (intuïtieve) vormkeuzes te beredeneren.
  • De student leert de research functioneel in te zetten.
  • De student leert te ontwerpen in dienst van de opdracht en de doelgroep.
  • De student leert verschillende denksporen te benutten (schetsfase).
  • De student leert de technische aspecten (bijv. programmakennis) verder te verfijnen.
  • De student leert de ontwerpfase terug te brengen tot de essentie.
  • De student leert zijn eigen werk en het werk van anderen kritisch te evalueren.
  • De student kan het ontwerpproces objectief benaderen. 

 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Beeldtaal 1 Jou

Journalistieke Praktijk 2 Magazines


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
Praktische toepassing van de opgesomde specifieke doelstellingen.
STUDIEMATERIAAL
  • Eigen nota's

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

12

 lesuren

  15,19

practicum en oefeningen:

14

 lesuren

  17,72

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

52

 klokuren

  65,82

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie tijdens de les. Aanwezigheid is verplicht tijdens elke les. Wie drie maal afwezig is tijdens de procesbegeleiding krijgt een nul voor het gehele opleidingsonderdeel. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid. Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld. 
  • Productevaluatie via 5 foto-opdrachten en 3 ontwerpopdrachten.
  • Procesevaluatie tijdens het ontwerpen van de spread.
  • De opdrachten worden zelf, eigenhandig én individueel gemaakt.  Elke vaststelling van plagiaat wordt bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Taken worden op tijd afgegeven en zijn volledig. Voor een taak/werkstuk dat niet, te laat, of slechts gedeeltelijk wordt afgegeven, krijgt de student een nul op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,27

Tweede examenperiode
  • Bij een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel hermaakt de student alle opdrachten. Bij meer dan drie afwezigheden komt daar een extra theoretische test bij.