ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Intensieve comm.: intercultural comm.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 30440
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 55
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Van den Bulck Helga


 

KORTE OMSCHRIJVING
The main focus of this course is the importance of intercultural communication in different settings.
Starting with insights on culture and communication the following subjects will be covered:
demographic and cultural issues, narrative approach, communication models and patterns, dimensions of culture, cultural adaptations perspectives, culture shock and intercultural competence.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO103 De student kan meertalig communiceren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
  • JO105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
  • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
  • JO317 De student kan anderstalige bronnen zoeken, raadplegen, analyseren en bewerken voor journalistieke doeleinden.
  • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.
  • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
  • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Learning how to communicate in international settings with people from different cultures.
  • Learning to recognize the contributions to knowledge and civilization that have been made by members of various cultural groups.
  • Learning to appreciate and understand the multicultural richness of our society, the dynamics of the interaction between such diverse cultural groups, the international dimensions of this phenomenon, and the evolving roles of men and women within that complex socio-economic and cultural situation.
  • Learning to share and accept the perceptions and experiences of people of different cultures, even though they may differ greatly from one's own.
  • Enhancing career prospects for working effectively in international companies or organisations in Belgium and abroad by training on intercultural skills.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
Thorough knowledge of the basic communication theory.
LEERINHOUDEN
  • Importance of intercultural communication: demographic and cultural issues.
  • communication models
  • dimensions of culture
  • communication and culture
  • intercultural competence

STUDIEMATERIAAL
  • Power Point
  • Recommended reading:
    Cooper-Calloway-Thomas and Simonds (2007), A text with readings, 339p.
    Pearson and Oetzel (2009), Intercultural communication, A layered approach, 400p.
    Chaney, Martin (2007), Intercultural business communication, 306p.
    Harvey, Allard (2005), Understanding and managing diversity. 324p.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  24,84

practicum en oefeningen:

22

 lesuren

  22,77

vormen van groepsleren:

6

 lesuren

  06,21

studietijd buiten contacturen:

41.6

 klokuren

  43,06

Verdere toelichting:
  • Lectures and seminars
  • Discussion groups
  • Guest colleges
  • Workshops


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • written examination: 50%
  • workshop: 50%

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,11

Tweede examenperiode
  • written examination: 50%
  • workshop: 50%