ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Intensieve comm.: copywriting
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 30441
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 60
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Broos Gisèle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je leert creatief omgaan met taal, dit wil zeggen dat je reclameteksten aanpast in functie van boodschap, doelgroep en medium. Het schrijven van wervende teksten voor folders, advertenties, affiches... wordt je hoofdbezigheid in het onderdeel copywriting. Maar ook advertorials, persberichten en verkoopbrieven staan op het menu.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO103 De student kan meertalig communiceren.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
    • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
    • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
    • JO316 Reproductieve informatieverwerking en -verstrekking: registreren, selecteren, analyseren en synthetiseren van de voor zijn doelgroep relevante informatie. De student kan registreren met inzicht in informatie- en databestanden van voor de redactie relevante informatie, en vulgariserend met tekst- en beeldmateriaal omgaan.
    • JO318 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor productie en productie-assistentie betekent dit: het kennen van de productie van gedrukte media, van televisie- en radioprogramma's en van on-line media en er actief aan meewerken.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan wervende teksten schrijven voor folders, affiches, websites, ... rekening houdend met de doelgroep, het gebruikte medium, ...
    • De student kan op een efficiënte manier verkoopbrieven, uitnodigingen, persberichten, ... schrijven daarbij inspelend op de verwachtingen en eisen van de lezer t.t.z. consument/klant

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Nederlands2 en WS1 Creatief ontwerp (CM)

    Nederlands 1JOU


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geen
    Andere begincompetenties
    • Correcte Nederlandse spelling
    • Verzorgde uitspraak
    • Basiskennis lay-out

     


    LEERINHOUDEN
    • Het schrijven van wervende teksten staat centraal: slogan en kopregel bedenken, bedenken en uitschrijven van een folder, advertentie, affiche, advertorial, webpagina, het schrijven van verkoopbrieven, uitnodigingen, opting in en opting out brieven, terugwinbrieven, ...

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus met hoofdzakelijk oefenmateriaal
    • Intranet voor extra voorbeelden
    • JOU-studenten aanbevolen lectuur ter voorbereiding (zie syllabus)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      10,64

    practicum en oefeningen:

    50

     lesuren

      53,19

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    34

     klokuren

      36,17

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges
    • Individuele voorbereiding en begeleiding van de portfolio (= verplichte consultaties in kleinere groepen)

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Permanente en productevaluatie op portfolio. De portfolio is samengesteld uit diverse reclame-uitingen voor een bepaald product; de klemtoon ligt op de teksten en de creativiteit waarmee de student de potentiële klant probeert te overtuigen.
    • De evaluatie van de portfolio houdt rekening met de totstandkoming van het product (procesevaluatie). Daarom zijn de wekelijkse consultaties verplicht. Wie drie maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= wekelijkse coachinguren), krijgt een nul voor het luik "portfolio" - Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
    • Bij alle opdrachten die worden ingediend ter evaluatie wordt 1 punt per dt-fout afgetrokken van de score voor het opleidingsonderdeel op /20.
    • Zondigen tegen zware fouten die in de cursus worden aangehaald betekent dat je voor het bedoelde item niet kan slagen.
    • Voor een werkstuk dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    • Een nieuwe portfolio (te bespreken bij het inzagemoment in juni)
    • Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
    • Bij alle opdrachten die worden ingediend ter evaluatie wordt 1 punt per dt-fout afgetrokken van de score voor het opleidingsonderdeel op /20.
    • Zondigen tegen zware fouten die in de cursus worden aangehaald betekent dat je voor het bedoelde item niet kan slagen.