ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Journalistiek - 3JOU - Onderdelen - Intens. comm.: PR en reputatiemanagement
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: JO:Journalistiek
Code: 30442
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Hye Dirk


 

KORTE OMSCHRIJVING

Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. Daarnaast bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, enz.).



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
    • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
    • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante, geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.
    • JO319 De student kan volwaardige journalistieke producten maken volgens de inhoudelijke, redactionele en vormelijke eisen van het medium. Voor presentatie betekent dit: vertrouwd zijn met beeldtaal door inzicht in beeldcultuur: vlot communiceren voor micro en camera, vertrouwd zijn met radiotaal.
    • JO320 De student kan zelfstandig aan een journalistiek eindproduct werken.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan problemen, bedreigingen, kansen voor organisaties onderkennen en inschatten als opdracht voor een communicatieverantwoordelijke.
    • Hij heeft kennis van voorlichtings- en PR-doelstellingen en van de specifieke stakeholders.
    • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen campagneplannen opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de media, bepalen van budget en evaluatiemethodes, opstellen van een planning.
    • De student kent de werking van een communicatiedienst en kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies.  
    • De concrete toepassing van deze cursus komt aan bod in workshop III en workshop IV.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Communicatiemanagement


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.

    LEERINHOUDEN
    • Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
    • Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
    • Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
    • Deel 4: Communicatieplanning
    • Kennis van de actualiteit

    STUDIEMATERIAAL
    • Handboek: "In De Naam van de Faam" door Peter Frans Anthonissen, Tielt, Lannoo en Academis Service, 2002
    • Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
    • Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
    • Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      25,00

    practicum en oefeningen:

    6

     lesuren

      07,50

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    52

     klokuren

      65,00

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
    • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,50

    Tweede examenperiode
    • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
    • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.