ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Analoge technieken
  

Component behoort tot O.O.: Industriële elektronica
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 10302
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 65
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Mol Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Onze kennis van weerstanden, spoelen en condensatoren in de elektriciteit werd uitgebreid door halfgeleiders. Hier kwamen speciale componenten bij zoals dioden en transistoren.

Ondertussen weten we dat de elektronica meestal werkt met zeer kleine stromen. En dit geeft de mogelijkheid in de halfgeleidertechnologie om te miniaturiseren. We hertekenen grote schakelingen naar schakelingen die op een oppervlakte van slechts enkele µm past.

Dit waren we eigenlijk al tegengekomen in de cursus gestructureerd programmeren. Hier werden logische blokken zoals de EN en OF besproken. Maar uiteindelijk zitten in deze ‘poorten’ schakelingen met transistoren, dioden, condensatoren, ….

Deze miniaturisatie techniek wordt uiteraard niet enkel in de digitale technieken gebruikt maar ook voor analoge signalen. We maken er dus eigenlijk ‘superversterkers’ mee.

Het is net zoals bij digitale technieken niet ons doel om in deze bouwstenen te kijken, maar om ermee te leren werken.

We bekijken deze samenstellingen als een black box en bestuderen in deze cursus de nieuwe mogelijkheden die geboden worden.

In de syllabus ontbreken hier en daar nog wel enkele conclusies, maar na het volgen van de les kan je die  zelfstandig opbouwen. In de lessen worden de onderwerpen verder uitgediept, zodat het gemakkelijker wordt inzicht te verwerven in deze nieuwe materie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft een technisch elektronisch inzicht
  • De student is in staat om gelijkspanningsnetten op te lossen
  • De student verwerft een breder kennis van elektronische componenten.
  • De student verwerft een basiskennis van versterkers en verzwakkers.
  • De student verwerft een basiskennis van PID-regelaars.
  • De student kan basis Operationele Versterker(OV)-schakelingen ontwerpen. 
  • De student verwerft basiskennis van EMC.
  • De student verwerft basiskennis van voedingsstabilisatie.
LEERINHOUDEN
  • Studie van de OV.
  • Basisschakelingen met de OV.
  • Tijdsafhankelijke schakelingen (PID).
  • Actieve filters.
  • Voedingsstabilisatie.
  • De geschakelde voeding.
  • EMC.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus analoge technieken, departement elektromechanica, B. Van Mol
  • Wetenschappelijk rekenmachine

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  41,54

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

35

 klokuren

  53,85

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen
  • Zelfstandig werk
  • Leerbegeleiding: monitoraat

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,62

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen.