1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Analyse van machinesystemen deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Analyse van machinesystemen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
10309 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 3 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
66 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
102,96 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verhulst Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel willen we voornamelijk leren om technische handleidingen correct te verwerken/gebruiken. Vanuit bedrijfsspecificaties en tabellen kunnen dan correcte selecties van onderdelen gemaakt worden zodat met het juiste onderdeel gewerkt wordt.Welke types van assen bestaan er en hoe gaan we die construeren. Hoe gaan we bewegende onderdelen ondersteunen (lageren) in een constructie en welke factoren spelen een hoofdrol bij de levensduur van deze lagers. Welke asverbindingen, koppelingen en overbrengingsmechanismen zijn er en wat zijn de specifieke voordelen t.o.v. aanverwante onderdelen? Wanneer moeten bepaalde elementen vervangen worden om stilstanden te vermijden? We leren omgaan met informatie die toeleveranciers aanbieden, om zo als technieker zelfstandig te kunnen kiezen en handelen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan aan de hand van belastingssituaties een as dimensioneren en de lagerbelasting bepalen.
- De student kan aan de hand deze lagerbelasting een lagerkeuze maken en de levensduur berekenen.
- De student kan tevens de algemene eigenschappen van lagersoorten, afdichtingen,soorten lagersmering en hun montage, demontage methodes bespreken.
- De student kan oefeningen oplossen aan de hand van tabellen en formules met betrekking tot de belasting die optreedt op deze elementen.
- De student kan een keuze maken uit bestaande mechanische overbrengingen (directe en indirecte) vanuit bestaande bedrijfsgegevens en deze toepassen in een concrete situatie.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- assen,
- lagers
- as naaf verbindingen
- askoppelingen
- aandrijfmechanismen : riemen, kettingen.
- Tandwieloverbrengingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Analyse van machinesystemen: deel 2
- Formularium Analyse van machinesystemen
- Tabellenboek voor metaaltechniek door W. De Clippeleer (Plantijn) ISBN 9030156953
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
34,97
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.96
|
klokuren
|
62,12
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met begeleidende oefeningen
- Leerbegeleiding monitoraat in week 7,8 en 9
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen : Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen van de student. Het formularium en tabellenboek dat je op het examen gebruikt mag GEEN aantekeningen bevatten. Dat laatste kunnen wij opvatten als fraude en hiervoor verwijzen wij naar het onderwijs- en examenreglement - departementale aanvulling § 4.6
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen : Er wordt vooral gelet op het redeneringsvermogen van de student. Het formularium en tabellenboek dat je op het examen gebruikt mag GEEN aantekeningen bevatten. Dat laatste kunnen wij opvatten als fraude en hiervoor verwijzen wij naar het onderwijs- en examenreglement - departementale aanvulling § 4.6
|
|
| |
|