1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Gestructureerd programmeren |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
10311 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
58,5 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Boermans Eli Debeuf Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het sturen van machines of processen gebeurt tegenwoordig meestal m.b.v. programmeerbare technologieën. Er zijn tal van soorten computertalen die hiervoor gebruikt worden, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: de logica. Om een goede sturing te maken moet een programma logisch en gestructureerd opgebouwd zijn. In dit opleidingsonderdeel komt het gestructureerd programmeren aan bod, m.b.v. Flowcode. Flowcode is een grafische taal, gebruikt om E-Blocks te programmeren. E-Blocks is programmeerbare hardware, op basis van microcontrollers (PIC's). Een microcontroller is volledig gebaseerd op digitale technieken, en daarom begint de cursus met het leggen van een basis digitale technieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft de basispricipes van digitale technieken, en het rekenen met Booleaanse algebra.
- De student verwerft voldoende kennis van E-Blocks om nadien in Flowcode programma's te kunnen schrijven op een gestructureerde manier.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Digitale technieken: talstelsels en codes, basispoorten, flipflops, combinatorische en sequentiële schakelingen, registers.
- E-Blocks hardware: de microcontroller, de LED-, Switch-, en LCD module.
- Het programmeren: de basisbegrippen, de structuur van een programma, variabelen en constanten, beslissingsinstructies, lusinstructies,...
- Flowcode als programmeertaal voor E-Blocks.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Eigen cursus.
- De programmeertaal Flowcode
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
30,77
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.5
|
klokuren
|
64,10
|
Verdere toelichting:
- Tijdens de hoor- en werkcolleges worden er via projectie demo's gegeven van het programmeren in Flowcode.
- Tijdens de hoor- en werkcolleges wordt er tijd voorzien voor het maken van oefeningen. De praktische uitvoering (het schrijven en testen van het programma) moet gebeuren buiten de contacturen.
- De student kan thuis op zijn eigen PC de oefeningen praktisch vervolledigen indien nodig
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen tijdens de examenperiode, met zowel theoretische vragen, als oefeningen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen tijdens de examenperiode, met zowel theoretische vragen, als oefeningen.
|
|
| |
|