ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Project automatisatie
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 10313
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 58,5
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Boermans Eli
Debeuf Peter
Geubels Rudi
Van de Peer Filip


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit is een labo dat de hedendaagse elektronica gebruikt om gestructureerde logische handelingen te automatiseren. Moeilijk? Zeker niet. Wie het labo volgt weet dat het tegendeel waar is. Basisschakelingen worden niet alleen via software maar ook via hardware gesimuleerd en getest. Op deze wijze leren we al spelend microcontrollers programmeren. De dag van vandaag zijn deze immers niet meer weg te denken uit onze maatschappij.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student zal, vrij zelfstandig, problemen in verband met automatisatie leren oplossen. Dit gebeurt aan de hand van 5 praktische proeven en één project.
  • De student kan via analyse van een éénvoudige automatisatieopdracht tot een gestructureerde oplossing komen (EM210). In deze context betekent dit het afleveren van een logisch opgebouwd, gestructureerd programma in Flowcode dat voldoet aan de vooropgestelde eisen en gebruik maakt van de gangbare, aangeleerde programmeermethodes.
LEERINHOUDEN
  • 5 afzonderlijke 'E-Blocks' proeven welke sterk teruggrijpen op de aangeleerde theorie digitale technieken en gestructureerd programmeren van module 1.
  • Één project (4x2uur) met een duurtijd van 4 weken waarin een uitgebreider en technisch veelzijdiger probleem op gestructureerde wijze opgelost dient te worden.

STUDIEMATERIAAL
  • Bundel met laboproeven en cursus gestructureerd programmeren.
  • Labomateriaal en meettoestellen.
  • Documentatie materiaal op digitaal leerplatform, internet en software in het EMI en het labo.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

18

 lesuren

  30,77

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

40.5

 klokuren

  69,23

Verdere toelichting:
  • Concrete afspaken ivm werking en evaluatie van de labosessies worden uitsluitend in de eerste week van het labo uitvoerig met de studenten doorgesproken. Daarna volgen zelfstandig uit te werken laboproeven waarbij beroep gedaan wordt op je zelfwerkzaamheid.
  • Tijdens de laatste 4 weken van de module wordt aan het hogervermelde project gewerkt, in groepjes van 2 of 3 personen (afhankelijk van bezetting en materialen).

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie tijdens de eerste 5 labosessies:
    • op basis van digitaal ingediende programma's.
    • correctiefactor op basis van voorbereiding, attitude en motivatie.
  • Permanente evaluatie tijdens de 4 volgende labosessies (30%) van het uitgekozen project:
    • evaluatie van de vorderingen
    • evaluatie van het laboverslag
    • correctiefactor op basis van attitude, motivatie en groepsgedrag (sociaal vaardig/teamgericht kunnen werken).
  • Aanwezigheid verplicht. Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig,  kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen. Dit betekent dat hij Project automatisatie opnieuw zal moeten opnemen in zijn individueel traject van een volgend academiejaar. Meer ivm afwezigheid tijdens labosessies kan je lezen in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement op intranet.
  • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten. Dat laatste kunnen wij beschouwen als fraude, zie hiervoor het onderwijs- en examenreglement - departementale aanvullingen § 4.6

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Geen