ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1EM - Onderdelen - Optiekeuzetraject
  

Component behoort tot O.O.: Studiebegeleiding en -oriëntering
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 10317
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 15
Totaal aantal contacturen: 10
Totaal studietijd: 15,6
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank
Geubels Rudi
Pauwels Bert
Thijs Alain
Van den Broeck Jo
Van Grieken Geert
Verelst Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING

Om je keuze van afstudeerrichting te ondersteunen krijg je de kans om één van de onderstaande programma's te volgen. Ieder programma sluit aan bij één van de 5 afstudeerrichtingen van de opleiding EM.
  1. Domotica (optiekeuzevak afstudeerrichting automatisatie):
    In moderne (vooral nieuwe) woningen wordt steeds meer en meer gebruik gemaakt van domotica:  (overbodige) luxe of toch interessant en comfortverhogende installatie. Aan de hand van een industriële software worden enkele concrete (kleine) voorbeeldprojecten voorgesteld en uitgewerkt.
  2. Fuzzy logic (optiekeuzevak afstudeerrichting procesautomatisering):
    Procesautomatisering behelst niet alleen de farmaceutische industrie en de chemische en petrochemische installaties zoals in de haven van Antwerpen, waar de PID-regelaar de standaard is, maar spitst zich evenzeer toe op b.v. brouwprocessen en kranen. In deze cursus gaan we dieper in op een techniek die stilaan meer opduikt in de procestechniek, namelijk fuzzy-logic. Hierin bestuderen we hoe fuzzy logic wordt opgebouwd.
  3. Rationeel energiegebruik (optiekeuzevak afstudeerrichting Alternatieve Energie):
    Het optiekeuzevak klimatisering zal vooral gaan over Rationeel EnergieGebruik (REG). Wat is REG, waar gaat energie overal naar toe, en hoe kunnen we er zo efficiënt mogelijk mee omgaan? We vertrekken uit het PWO-onderzoek dat momenteel loopt in ons departement.
  4. Infraroodmetingen (optiekeuzevak afstudeerrichting Predictief onderhoud):
    In dit opleidingsonderdeel maak je kennis met technieken die gebruikt worden in predictief (voorspellend) onderhoud. Je leert hoe je een infraroodfoto moet interpreteren en hoe je hieruit kan afleiden wat de problemen op mechanisch, electrisch, bouwtechnish enz, betekenen
  5. Inleiding tot commerciële attitudes (afstudeerrichting Technisch-commercieel adviseur): Met dit opleidingsonderdeel krijg je inzicht in een aantal belangrijke facetten om succesvol te zijn als technisch-commercieel adviseur. De cursus is opgevat in 4 workshops.
    In een eerste workshop staan we stil bij belangrijke vaardigheden en hoe we die kunnen omzetten naar een zogenaamde “attitude”. Op het einde illustreren we dit met enkele kleine rollenspellen.
    De tweede workshop behandelt vaardigheden die nodig zijn bij het geven van een professionele presentatie. Ook hier zullen enkele voorbeeldpresentaties door studenten gebracht worden en klassikaal besproken.
    Het derde deel gaat over praktijkgetuigenissen van afgestudeerde (TCA-) studenten. Wat houdt hun job in? Wat hebben zij geleerd? Welke tips kun je van hen leren?
    De laatste workshop tenslotte is bedoeld als reflectie op hetgeen je ervaren hebt gedurende de vorige workshops. Wat spreekt je aan, waarover heb je nog vragen? Tevens wordt een overzicht en toelichting gegeven over de niet-technische vakken in het curriculum van de afstudeerrichting TCA.
  6. Koeltechniek (optiekeuzevak afstudeerrichting Klimatisering en koeling): Koeling is in de wereld van techniek onmisbaar, omdat men niet zonder kan in de procesindustrie, in de voedingsindustrie en voedingstransport, in klimatisering van gebouwen, woningen, burelen, ziekenhuizen, productieruimten en voertuigen (vliegtuig, trein, tram, bus en auto), in de ruimtevaart en in de communicatiewereld (oa servers en serverrooms). Omdat koelkringen ook warmtepompen zijn, komt daarbovenop ook nog het zeer sterk groeiend aandeel in de hernieuwbare energie voor winning van beter betaalbare warmte met warmtepompen uit onze omgeving zoals in lucht, grond en water.
    Als koeltechnieker leer je ooit deze warmtepompen ontwerpen, opstellen, in dienst nemen en inregelen, storingen oplossen en onderhouden.
  7. Industrieel ontwerpen (optiekeuzevak afstudeerrichting Maintenance engineering):
    Het ontwerpen (engineering) van een industriële installatie met elektrische- en mechanische componenten.
    - Toepassen van geziene- of nieuwe theorie, normen, ... door gebruik te maken van catalogi, softwarepaketten, ...
    - Energievriendelijk ontwerpen (REG)
    - Onderhoudsvriendelijk ontwerpen (Total Cost of Ownership)
     
      
     


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. Cursus Domotica
        • De student zal in staat zijn om kleine domoticaprojecten te analyseren en de verschillende gewenste funtionaliteiten kunnen omzetten in een programma.
        • De student kan een simulatie maken van de gewenste functionaliteiten, een foutenanalyse toepassen en een programma aanpassen tot een werkend geheel.
      2. Cursus Fuzzy Logic
        • De student kan een regelprobleem uitwerken en een kennisbank met ingangen en uitgangen, lidmaatschapsfuncties, regels, enz... opstellen.
      3. Cursus Rationeel Energiegebruik (REG)
        • De student verwerft inzicht in de energiestromen van een gebouw
      4. Cursus Infraroodmetingen
        • De student zal in staat zijn een infraroodcamera in te stellen.
        • De student kan een infraroodbeeld interpreteren.
        • De student kan met de analysesoftware op de juister manier werken
      5. Cursus Inleiding tot commerciële attitudes
        • Een presentatie op een professionele wijze presenteren
        • Inzicht verwerven in kritische vaardigheden en attitudes tot succeskeuzebevestiging om gemotiveerd de afstudeerrichting "Technisch-commercieel adviseur" aan te vatten
      6. Cursus Koeltechniek
        • Student zal in staat zijn hoofdcomponenten van koelkring te herkennen, de werking ervan en werkingsparameters te verklaren aan de hand van een logph-diagram.
        • Student zal in staat zijn de meest noodzakelijke nevencomponenten van koelkring te herkennen, de werking ervan en werkingsparameters te verklaren aan de hand van een logph-diagram.
        • Student zal in staat zijn werkingsparameters van de koelkring effectief te meten (temperaturen, drukken, opgenomen vermogen).
      7. Cursus Industrieel ontwerpen
        • Student zal in staat zijn om een condensatorbatterij te bepalen op basis van meetgegevens (t/m meetstaat)
        • Student zal in staat zijn om een mechanisch ontwerp zelfstandig uit te werken met behulp van inventor.
        • Student zal in staat zijn om inventor toe te passen als berekeningstool.
      LEERINHOUDEN
      1. Leerinhoud cursus Domotica
        • Doelstellingen domotica-installatie
        • Bespreking van de meest gebruikte types domotica
        • Demo van een domotica-software
        • Simulatieopgaven: uitwerken van (kleine) voorbeeldprojecten
      2. Leerinhoud cursus Fuzzy Logic :
        • Fuzzy logic
        • Kennisbanken
        • Lidmaatschapsfuncties
        • Het onderscheid met de klassieke PID-regelaar
      3. Leerinhoud cursus Rationeel energiegebruik
        • Energiestromen
        • Rationeel energiegebruik
        • Case study
      4. Leerinhoud cursus infraroodmetingen:
        • Begrippen van infraroodmetingen
        • Analysesoftware infraroodmetingen
      5. Leerinhoud cursus inleiding tot commerciële attitudes:
        • Inleiding tot presenteertechnieken
        • Oefeningen op presenteertechnieken
        • Basisvaardigheden en vraagtechnieken - rollenspel
        • Kritische vaardigheden en attitudes voor de Technisch-commercieel adviseur
        • Getuigenis van een of twee oud-studenten als Technisch-commercieel adviseur
      6. Leerinhoud cursus Koeltechniek
        • Basisprincipes van de werking van de hoofdcomponenten van de koelkring (of warmtepomp) en situering ervan in het logph-diagram.
        • Basisprincipes van de werking van de meest noodzakelijke nevencomponenten van de koelkring (of warmtepomp).
        • Meten van werkingsparameters van de koelkring (temperaturen, drukken en opgenomen vermogen).
      7. Leerinhoud cursus Industrieel ontwerpen
        • Begrip reaktieve energie, bepalen van een condensatorbatterij en bijhorende componenten.
        • Inventor toepassingen

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursusmateriaal lessen Domotica:
        • Cursus domotica
        • SW-pakket
      • Cursusmateriaal lessen Fuzzy Logic
        • Cursus
        • Slides
        • Oefening die we samen opbouwen
        • Eigen groepswerkje
      • Cursusmateriaal lessen Rationeel energiegebruik
        • syllabus optiekeuzevak Klimatisering
      • Cursusmateriaal lessen Infraroodmetingen
        • cursus infrarood
      • Cursusmateriaal lessen Inleiding tot commerciële attitudes
        • Cursus Inleiding tot commerciële attitudes, departement elekromechanica, R. Geubels
      • Cursusmateriaal lessen Koeltechnieken
        • Refrigeration - an introduction to the basics ENG (ref. Danfoss PF000F102).pdf à document om op terug te vallen.
        • Automatisatie commerciële koelinstallaties NL (ref. Danfoss RG.00.A3.10).pdf à document om op terug te vallen.
        • Praktijkstanden visualiseren en brengen koelkringen tot leven in practicum.
          Meetapparatuur (infraroodthermometer, manometer, ampèretang).
      • Cursusmateriaal lessen Maintenance engineering
        • Inventor software.
        • Praktijkvoorbeeld (wordt in de les overhandigd)
        • Diverse oefeningen (worden in de les overhandigd)

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      9

       lesuren

        13,64

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      5.6

       klokuren

        84,85

      Verdere toelichting:
      • Cursus Domotica:
        • Hoorcolleges: 2u
        • Labosessies (met voorstelling van de uitgewerkte projecten): 4u of  studie van een domotica-installatie
      • Cursus Fuzzy Logic
        • Les aan de hand van een uitgewerkt voorbeeld dat we klassikaal laten functioneren.
        • In het Labo zelf een Fuzzy-Logic regelaar bouwen met Lab-View of Delta-V-DCS.
      • Cursus Rationeel energiegebruik
        • Hoorcollege met thuisopdracht
      • Cursus Infraroodmetingen
        • Hoor en werkcollege  (6u)
      • Cursus Inleiding tot commerciële attitudes
        • Hoorcollege met ingebouwde oefeningen
      • Cursus Koeltechnieken
        • 2 praktijklesuren werking hoofdcomponenten koelkring en situering ervan in logph-diagram.
        • 2 praktijklesuren werking hoofdcomponenten koelkring en situering ervan in logph-diagram. 2 praktijklesuren metingen van werkingsparameters aan de koelkring en situering ervan in logph-diagram.
          Bord en schriftelijke notities.
      • Cursus Maintenance engineering
        • 2 praktijklesuren ontwerpen van een condensatorbatterij.
        • 2 praktijklesuren ontwerpen van een mechanische tool.
        • 2 praktijklesuren oefeningen met inventor (berekeningen).
        • Bord en schriftelijke notities.


      Op donderdag 24 maart 2011 wordt voor alle optiekeuzevakken een verplicht seminarie georganiseerd over beroepenkeuze. De sessies starten om 19u. en worden gegeven door gastsprekers. Aanwezigheid verplicht. Wie wenst kan een tweede sessie om 19u45 volgen. Inschrijvingen verlopen via een webenquête. Toegang tot de enquête zal je voor 24 maart in je Plantijn mailbox ontvangen. Inschrijving verplicht.

      Na deze infosessies en uiterlijk op 1 april 2011 schrijf je je in voor het optiekeuzevak van je keuze. Dit zal eveneens gebeuren via een webenquête. Toegang zal je op donderdagavond 24 maart 2010 in je Plantijn mailbox vinden. Inschrijving verplicht.
      De lessen worden georganiseerd op onderstaande data:
      • Donderdag 5 mei, 3 & 4 u
      • Donderdag 12 mei, 3 & 4 u
      • Donderdag 19 mei, 3 & 4 u

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • evaluatie cursus Domotica
        • Permanente evaluatie op basis van aanwezigheid tijdens het seminarie en de aansluitende lessessies (50% van de punten)
        • Evaluatie van de uitgewerkte projecten of evaluatie van de uitgevoerde studie (50% van de punten)
      • evaluatie cursus Fuzzy Logic
        • Permanente evaluatie op basis van aanwezigheid tijdens het seminarie en de aansluitende lessessies (50% van de punten)
        • je werkt in het labo (in groep) aan een werkend fuzzy-systeem (50% van de punten)
      • evaluatie cursus Rationeel energieverbruik
        • Permanente evaluatie op basis van aanwezigheid tijdens het seminarie en de aansluitende lessessies (50% van de punten)
        • je levert een opdracht binnen rond energieverbruik in je eigen huis (10/20) (50% van de punten) 
      • evaluatie cursus Infraroodmetingen
        • Permanente evaluatie op basis van aanwezigheid op het seminarie en de aansluitende lessessies (50% van de punten)
        • schriftelijk examen
      • evaluatie cursus Inleiding tot commerciële attitudes
        • Permanente evaluatie op basis van aanwezigheid op het seminarie en de aansluitende lessessies (50% van de punten)
        • Evaluatie op basis van (50% van de punten):
          • een verzorgd verslag (2 A4-tjes) van wat je geleerd hebt tijdens de praktijkgetuigenissen van workshop 1 (het verslag moet volledig eigen werk zijn)
          • deelname aan het rollenspel van Workshop 2
          • deelname aan Workshop 3 (zelf brengen van een presentatie)
        • Verder wordt een actieve deelname aan de workshops verwacht. Dit houdt dus in dat er op je persoonlijke medewerking gerekend wordt. Indien dit niet het geval is, of wanneer je een “stoorzender” bent voor de klas, zul je verzocht worden het klaslokaal te verlaten. Hiermee verlies je telkens twee punten (op twintig) voor dit vakonderdeel.
      • evaluatie cursus Koeltechnieken
        • Continue evaluatie ifv invulling van vraagbaak op het eind van de les per 2 lesuren (puntenverdeling 100% = les1 30% + les2 30% + les3 40%).
      • evaluatie cursus Industrieel ontwerpen
        • Aanwezigheid in de les
        • Permanente evaluatie i.f.v. inleveren van de opgelegde oefeningen (die in de les worden overhandigd).
      Wie zich niet tijdig inschrijft voor zijn gekozen optiekeuzevak kan niet deelnemen aan deze lesactiviteiten en kan niet deelnemen aan de evaluaties in de eerste examenperiode.

      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       01,52

      Tweede examenperiode
      1. evaluatie cursus Domotica
        • Evaluatie op basis van de uitgewerkte projecten of studie (100% van de punten)
      2. evaluatie cursus Fuzzy Logic
        • Schriftelijk examen (100% van de punten)
      3. evaluatie cursus Rationeel energiegebruik
        • je levert een opdracht binnen rond energieverbruik in je eigen huis (100% van de punten)
      4. evaluatie cursus Infraroodmetingen
        • schriftelijk examen (100% van de punten)
      5. evaluatie cursus Inleiding tot commerciële attitudes
        • presentatie van een opgelegd onderwerp (100% van de punten)
      6. evaluatie cursus Koeltechnieken
        • Schriftelijk vragenextract uit de vraagbaken van de 3 lessen (100% punten)
      7. evaluatie cursus industrieel ontwerpen
        • Praktische proef met het softwarepakket inventor: ontwerpen van een mechanische tool op basis van een beschrijving.(100% punten)