2 Elektromechanica - 2KLMKT - Onderdelen - Practicum |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Professionele vaardigheden |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20312 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
67 |
Totaal aantal contacturen: |
36 |
Totaal studietijd: |
69,68 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank Van Goethem Wim Van Meroye Tom
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit practicum geen 'droge leerstof'. Wat je in de lessen hebt aangeleerd ga je hier praktisch toepassen. Je weet wat schroefdraad is maar...hoe maak je dit? Je weet hoe je een elektrische motor moet aansluiten maar... wat is een PG? Je berekent passingen maar...wat is ruimen? Je weet wat lassen is maar...heb je het ooit zelf al eens gedaan? Kortom je gaat in het practicum je kennis en vaardigheden gebruiken om die competenties te verwerven die je later in het beroepsleven zal nodig hebben.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Na het volgen van het practicum moet de student in staat zijn om eenvoudige elektrische en pneumatische sturingen te ontwerpen en te installeren.
- De student zal een basis verwerven over mechanische verspaningstechnologie zoals draaien, frezen (niet voor klimatisatie) en boren. De daarbij voorkomende metingen met een schuifmaat en micrometer worden aangetoond bij de proef "meten".
- Demontage- en montagerichtlijnen worden aangeleerd in verschillende proeven zodat de student in staat moet zijn om via tekeningen en schema's een industriële installatie te onderhouden en / of te herstellen.
- Tevens krijgt de student de mogelijkheid om mechanische verbindingen te realiseren door te lassen of te hardsolderen.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- proef 1: Worm en wormwiel.
- proef 2: Lassen.
- proef 3: Lagers
- proef 4: Elektropneumatica.
- proef 5: Meten.
- proef 6: Draaien. (enkel OHT)
- proef 7: Frezen. (enkel OHT)
- proef 8: Boren.
- proef 9: Teleruptoren.
- proef 10: Motoren.
- proef 11: Relaisschakelingen.
- proef 12: Timers.
- proef 13: Lichtschakelingen.
- proef 14: Hardsolderen.
- proef 15: Regelklep (enkel PRA) .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus practicum, departement elektromechanica.
- Teststanden.
- Catalogi.
- Instructiehandboeken van diverse bewerkingsmachines.
- Documentatie op BB.
- Internet (Productcatalogi en gebruikshandleidingen).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,87
|
practicum en oefeningen:
|
34
|
lesuren
|
48,79
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
33,68
|
klokuren
|
48,34
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie bestaande uit voorbereiding, verslag, medewerking, orde.
- Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, kan niet meer slagen. Meer ivm afwezigheid tijdens labosessies kan je lezen in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement op intranet.
- De uitgewerkte proeven en projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef of project is m.a.w. niet toegelaten.
- Op het einde van de lesblok is er verplicht een portfolio af te geven (verzameldocument verbeterde verslagen).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|