2 Elektromechanica - 2KLMKT - Onderdelen - Luchtprocessen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Klimatisatie |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20324 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
43 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
67,08 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lintermans Marc
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze cursus is eigenlijk de grondslag van het vakgebied luchtbehandeling.
In het eerste deel worden de basisbegrippen met betrekking tot comfort en klimaatregeling uitgewerkt. Het tweede deel behandeld de fysische parameters van lucht en het Mollierdiagram. Dit diagram is de belangrijkste bouwsteen van luchtbehandelingsinstallaties. In een derde deel worden de verschillende luchtprocessen uitgewerkt en gecombineerd tot complete luchtbehandelingsinstallaties. Tot slot worden er voorbeelden op zomer- en winterklimaat besproken en uitgewerkt.
De cursus omvat de basiskennis van een HVAC-technieker en bevat veel oefeningen. Het spreekt voor zich dat de praktische insteek (=oplossen van oefeningen) als zeer belangrijk kan worden beschouwd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Basisbegrippen klimaatregeling
- Temperatuur, vochtigheid, luchtsnelheid en stralingswarmte i.f.v. comfort.
- Verwarming, koeling en vochtregeling.
- Energiebepalingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Luchtprocessen, departement elektromechanica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
00,72
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.08
|
klokuren
|
99,20
|
Verdere toelichting:
.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|