ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Labo automatisatie deel 2
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20318
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 22
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 45,76
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Duschek Cois
Van Grieken Geert


 

KORTE OMSCHRIJVING

In dit labo gaan we ons specifiek toeleggen op motorschakelingen. Aan de hand van de bestaande schema's van stuur- en vermogenkringen leren we die om te zetten naar een goed gestructureerd PLC programma. Hoe sluiten we de gebruikte in- en uitgangen correct aan en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien, rekening houdend met de huidige normen en gestelde veiligheidseisen?  Elke schakeling bevat een extra drempel die we moeten overbruggen om de competentie te verwerven tot het schrijven van een perfect PLC programma. We leren aan de hand van een werkingsbeschrijving voor het aansturen van een eenvoudige  automatisch gestuurde installatie, een functiediagram opstellen en omzetten naar een gestructureerd PLC programma.
In de laatste les gaan we evalueren als je alle geleerde moeilijkheidsgraden wel degelijk onder de knie hebt.

Na het doorlopen van het labo ken je de basisfuncties voor het omzetten van een stuurkring schema naar een PLC programma in STEP 7. Je zal in staat zijn om een goed gestructureerd programma te schrijven, hierin fouten te zoeken en nodige wijzigingen aan te brengen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan de klassieke stuur- en vermogenschema's voor het aansturen van elektrische motoren lezen en begrijpen
  2. De student is in staat om bestaande stuurkringschema's van motorschakelingen om te zetten naar een goed functionerend PLC programma
  3. De student zal in staat zijn om van een eenvoudig geautomatiseerd systeem een functiedagram op te stellen en om te zetten naar een goed gestructureerd PLC programma.
  4. De student houdt bij het automiseren van een stuur- en vermogenskring rekening met de huidige veiligheidseisen. Zo houdt hij oa. rekening met de mogelijke gevolgen voor mens en machine bij het opstarten en stoppen van installaties.
LEERINHOUDEN
  • Softwarepakket STEP 7 V 5.3 FBD - STL en LAD
  • Hardware instellingen van de CPU 
  • Toepassingen voor het aansluiten van drukknoppen, sensoren, signaallampen, thermische beveiliging, motorbeveiligingsschakelaars, ventielen, relais en contactoren;
  • Toepassingen voor het aansluiten van veiligheids gerelateerde componenten (Noodstoppen, veiligheidsschakelaars, veiligheidsrelais, enz.); 
  • Programeeroefeningen met motorschakelingen;
  • Programmeeroefeningen met elektro-pneumatische en -hydraulische componenten;
  • Programmeeroefeningen met functiediagrammen.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's;
  • Bedrijfscursussen en handleidingen Siemens;
  • Aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek  / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers.
  • Aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur;
  • Aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  00,57

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

27.76

 klokuren

  99,36

Verdere toelichting:
  • Met behulp van een overheadprojector worden STEP 7 instructies en specifieke programma voorbeelden nader toegelicht.
  • Demo's van praktische toepassingen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
  • Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie  wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
  • Aanwezigheid verplicht. Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, bij  labosessies en practica kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen. Meer ivm afwezigheid tijdens labosessies kan je lezen in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement op intranet.
  • Student die geen credit heeft verworven voor het opleidingsonderdeel Automatisatie en niet slaagt voor de component Labo automatisatie deel 2 en daarenboven niet geslaagd is voor de eindevaluatie van Labo automatisatie deel 2, wordt doorverwezen naar de tweede examenperiode. Het behaalde cijfer van de eindevaluatie kan je enkel bekomen op de dag van de proclamatie bij je labolector. Hiervoor neem je zelf het initiatief.
  • De uitgewerkte proeven en projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef  of project is m.a.w. niet toegelaten.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,07

Tweede examenperiode
  • Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding. (30%)
  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden. (70%)