ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Koeltechnieken en warmtepompen
  

Component behoort tot O.O.: Technologie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20320
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 22
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 45,76
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING
Om uw interesse in het vakgebied van koelinstallaties en warmtepompen op te wekken, wordt u door mij uitgenodigd om op interactieve wijze deel te nemen aan mijn cursus koeltechnieken/warmtepompen.
U beleeft deze cursus discussiërend, redenerend over de werking van de koelkring en doorgrond de fysische verschijnselen, door het maken van oefeningen in het logph-diagram.
Als technieker bent u door deze basiskennis in staat de werkingsvoorwaarden en de werking van de verschillende koelinstallaties en warmtepompen te begrijpen.
Door bestuderen van de mogelijke hoofd- en nevencomponenten van de verschillende koelkringen en warmtepompen begrijpt u onder welke werkingsomstandigheden deze installaties functioneren, en kan u de energetisch juiste installatie aan een toepassing toewijzen.
Omdat je voor deze installaties het warmte-uitwisselingsvermogen leert berekenen, ben je in staat klanteisen voor deze installaties te begrijpen en te verwerken.
Door de verworven kennis zal je kunnen voldoen aan globaal milieubewustzijn, Europese richtlijnen en nationale wetgeving en wordt uw aandacht ook gefocust op het energievriendelijk aspect en ontwerpvoorwaarden van koelinstallaties en warmtepompen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
    • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
    Beroepsspecifieke competenties
    • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Student kan meest gangbare koeltechnische toepassingen/processen omschrijven en compressiekoeling en absorbtiekoeling opdelen in hun deelprocessen.
    • Student kan verschillende koelsystemen en warmtepompprincipes onderscheiden en het schema van deze compressiekoelkringen voorstellen in logph-diagrammen
    • Student kan op basis van dit logph-diagram energiebewust redeneren over alle warmtepompsystemen.
    • Student kent de werking van alle koeltechnische hoofd- en nevencomponenten.
    • Student kan de efficiëntie (COP) van het koelproces beoordelen ifv. de werkingscondities.
    • Student kent alle fysische grootheden in een koelkring.
    • Student kent verband tussen damptabellen en druk-enthalpiediagram.
    • Student kent (STEK)-symbolen toegepast in koeltechnische schema's.
    • Student kan op basis van koudemiddeleigenschappen het beste koudemiddel selecteren voor elke koeltoepassing.
    • Student is in staat de vereenvoudigde schema’s te tekenen van de besproken koelkringen en warmtepompen en voor alle punten van die schema’s relaties te leggen naar bijhorend logph-diagram.
    • Student kent alle soorten koudemiddelen in relatie tot het Montreal protocol en de in België en Europa geldende richtlijnen, heeft kennis betreffende wetgeving mbt koelsystemen en koudemiddelen, en is op de hoogte van transportmogelijkheden en veiligheidsvoorschriften van koudemiddelen.
    • Student is qua expansietoestel, verdamper en condensor (hoofdcomponenten koelkring) op de hoogte van de verschillende soorten, hun werkingsvoorwaarden, hun opstellingsvoorwaarden, hun selectievoorwaarden en hun onderhoudsvoorschriften in relatie tot de meest courante koelkringen.

    LEERINHOUDEN
    • Soorten koelkringen en warmtepompen (naam, hydraulische schema's, werkingsomschrijving).
    • Toepassing druk-enthalpie diagram op de koelkring.
    • Fysische grootheden in een koelkring.
    • Verband tussen damptabellen en druk-enthalpiediagram.
    • Symbolen/S.T.E.K.–symbolen toegepast in koeltechnische schema's.
    • Schematekenen eenvoudige koelkringen en warmtepompen (hoofd- en nevencomponenten) en relaties leggen naar bijhorend logph-diagram.
    • Soorten koudemiddelen in relatie tot het Montreal protocol en de in België en Europa geldende richtlijnen en transportmogelijkheden, opslag, veiligheidsvoorschriften koudemiddelen en koudemiddelwetgeving.
    • Selectie van beste koudemiddel voor elke koeltoepassing op basis van koudemiddeleigenschappen en C.O.P.
    • Toegepaste hoofdcomponenten in koelinstallaties en warmtepompen: verschillende soorten, werkingsvoorwaarden, opstellingsvoorwaarden, selectievoorwaarden en onderhoudsvoorschriften.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus: ‘Koeltechnieken en Warmtepompen' Departement Elektromechanica, F. Bekx
    • Leervraaggesprekken in groepsverband.
    • LCD– en overheadprojectie.
    • Bordschema’s bij systeemanalyse en –bespreking.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    18

     lesuren

      00,69

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    25.76

     klokuren

      99,23

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges.
    • Opgaves en huistaken.
    • Klassikaal besproken schema's en oefeningen/oplossing huistaken.
    • Leervraaggesprekken.
    • Studiebegeleiding via overzicht van alle uit de leerstof formuleerbare examenvragen die op het digitaal leerplatform Blackboard worden gezet.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • 30% punten op tussentijdse (controle)oefening(en) tijdens de onderwijsperiode
    • 70% punten op schriftelijk examen in de eerste examenperiode

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     00,08

    Tweede examenperiode
    • 100% punten op schriftelijk examen.