ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Technologie elektriciteit
  

Component behoort tot O.O.: Technologie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20322
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 70,72
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vangrunderbeek Olivier


 

KORTE OMSCHRIJVING

Technologie elektriciteit beslaat een breede waaier van onderwerpen , gaande van de productie van elektriciteit tot het gebruik van sensoren.
De besproken onderwerpen vinden vooral hun toepassing in een industriële productie omgeving, de huishoudelijke elektriciteit wordt eerder in de kantlijn van de cursus besproken


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de verschillende types kabels herkennen, de nodige selectie maken en de benodigde kabeldoorsnede bepalen.
  • De student is vertrouwd met de nodige technieken voor de opbouw van een industriële installatie.
  • De student kan een industrieel elektrisch schema lezen en begrijpen.
  • De student is vertrouwd met de selectie, het gebruik en de toepassing van schakel- en beveiligingsapparatuur bij elektrische motoren.
  • De student kent de mogelijkheden en de toepassing van industriële sensoren.
  • De student is vertrouwd met de arbeidsrichtlijnen die betrekking hebben op de elektrische bediening van elektrische machines
LEERINHOUDEN
  • Installatietechniek 1)Beveiliging van kringen 2)Beveiliging tegen kortsluiting 3) Compensatie van reactieve energie.
  • Richtlijnen voor het opstellen van elektrische schema’s 1)Codering van onderdelen 2)Normalisatie van bewegingsrichtingen voor bedieningsorganen 3)Schema’s en diagrammen gebruikt in de elektrotechniek 4)Merktekens voor roterende machines.
  • Elektromotoren 1)Soorten industriële motoren 2)Bouwvormen en normalisatie 3)Motorkenplaatgegevens 4)Isolatieklassen en soorten bedrijf 5) Beveiliging van elektrische motoren.
  • Schakelen van elektrische motoren 1)Contactoren 2)Aanloopmethoden 3)Schakelschema’s.
  • Sensoren 1)Werkingsprincipes 2)Selectie van sensoren 3)Aansluiten en praktische toepassingen.
  • Veiligheidstechniek 1)Machinerichtlijn 2)EN-Normalisatie 3)Indeling van de verschillende veiligheidscategorieën 4)Selectie van evaluatieapparaten5)Besturings- en meldapparaten6)Praktische voorbeelden.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Technologie Elektriciteit, departement elektromechanica, Fr. Duschek  & O. Vangrunderbeek
  • Diverse componenten uit de praktijk.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  00,66

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

40.72

 klokuren

  99,27

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choise vragen

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,07

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choise vragen.