ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Materialenleer
  

Component behoort tot O.O.: Materialen en chemie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20345
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verhulst Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING

Begrijp materialen zodat je de juiste beslissingen kan nemen met betrekking tot het onderhouden van installaties.
Wat is slijtage, corrosie,...? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van metalen,kunststoffen,diverse composieten en keramische materialen? Begrijp je hun specificaties?  Hoe vergelijk je die eigenschappen? Wat zijn de normen en controles rond verbindingstechnieken als lassen, lijmen ...?


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kent de verschillende specificaties van staal, gietijzer en de belangrijkste non-ferro legeringen met bijbehorende begrippen.
  2. De student is op de hoogte van de voornaamste technieken bij lasbewerkingen (metalen) en lijmen (kunststoffen) en weet een verantwoorde keuze van het betreffende proces te maken.
  3. De student kan een onderscheid maken tussen de verschillende vormen van corrosie.
  4. De student heeft inzicht in de verschillende soorten kunststoffen en kan op technisch  verantwoorde wijze de juiste kunststof selecteren voor elke praktische toepassing.
  5. De student kan de belangrijkste keramische en komposietmaterialen technisch omschrijven.
LEERINHOUDEN
  • De ijzer koolstof legering
  • Ijzer en staalbereiding
  • Gelegeerd staal
  • Gietijzer.
  • Non ferrometalen .
  • Materiaalproeven bij metalen.
  • Corrosie en bescherming bij metalen.
  • Metalen lassen.
  • Kunststoffen algemeen.
  • Kunststof productie.
  • De belangrijkste kunststoffen.
  • Lijmen.
  • Keramische materialen
  • Komposieten

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus materialenleer, departement elektromechanica, P. Verhulst, 2009-2010.
  • Tabellenboek voor metaaltechniek, W De Clippeleer  
  • Relevante websites.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  35,29

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

31

 klokuren

  60,78

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met begeleidende case-studie.
  • Debatten, problemen worden in groep besproken.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,92

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.