ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Tribologie
  

Component behoort tot O.O.: Onderhoudstechnieken
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20353
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 41,6
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING
Productiemachines kunnen niet zonder samenwerking van in elkaar draaiende en/of op elkaar glijdende onderdelen. Hogergeschoolde onderhoudstechniekers moeten in staat zijn zulke installaties duurzaam te (doen) gebruiken en vakkundig te onderhouden.
 
Productienauwkeurigheid en –kwaliteit hangt in sterke mate af van controleerbare en gelimiteerde slijtage.
Productiewinst wordt positief beïnvloed door:
-        beperkte wrijving met minimale slijtage en machine-uitval tot gevolg;
-        minimale wrijvingsverliezen die resulteren in optimaal energieverbruik;
-        hierdoor minimaal gegenereerde onderhoudskosten en optimaal verlengde machinestandtijden.
Minimale wrijving of geoptimaliseerde smering hangt af van:
-        oordeelkundige materiaalkeuze van samenwerkende materialen;
-        de juiste beweging, bij de juiste snelheid, temperatuur en belasting en lagering ervan;
-        de juiste smeermiddelkeuze met het daarbij horende smeringmechanisme en meest rendabele smeervorm.
Compatibiliteit en normering van smeermiddelen komen eveneens aan bod in deze cursus.
 
Al deze aspecten worden u op logische wijze interactief aangebracht in deze goed gedocumenteerde cursus Tribologie.
U leert uw cursus op praktische wijze gebruiken, door het via teamprojectwerk oplossen van uit de industrie aangebracht smeerprobleem, waarmee u vooraf een deel van de examenpunten kunt verdienen.
Vlak voor het examen zorgen alle projectteams nog eens voor een praktische integrale cursusherhaling, door voorstelling van alle opgeloste industriële smeerproblemen in PowerPoint presentaties voor alle cursusdeelnemers.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kent verschillende vormen van wrijving.
  2. De student kent verschillende functies en eigenschappen van vloeibare smeermiddelen (zowel mineraal, semi-synthetisch als synthetisch) en kan deze verklaren aan de hand van praktische toepassingsvoorbeelden uit de industrie.
  3. De student kent verschillende functies en eigenschappen van vetten (zowel mineraal, semi-synthetisch als synthetisch) en kan deze verklaren aan de hand van praktische toepassingsvoorbeelden uit de industrie.
  4. De student weet motorolie te situeren volgens SAE- en API-classificatie.
  5. De student kent toepassingsmogelijkheden van hydraulische vloeistoffen, metaalbewerkingsvloeistoffen, transformator- en schakeloliën en anti-corrosiemiddelen.
  6. De student is op de hoogte van mogelijkheden van anti-frictie coatings.
  7. De student weet wanneer en hoe hij kunststoffen moet smeren in wrijvingstoepassingen.
LEERINHOUDEN
  • Wrijving en enkele voorname vormen van smering.
  • Oliën als smeermiddel, eigenschappen en normalisatie.
  • Onderscheid tussen minerale, semi-synthetische en synthetische oliën.
  • Vetten als smeermiddel, eigenschappen en normalisatie.
  • Motoroliën, eigenschappen en normalisatie.
  • Smering van compressoren.
  • Smering van kettingen.
  • Smering van turbines.
  • Hydraulische vloeistoffen.
  • Metaalbewerkingsvloeistoffen.
  • Transformator- en schakeloliën.
  • Anti-corrosiemiddelen.
  • Anti-frictie coatings.
  • Smering van kunststoffen.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Tribologie, departement elektromechanica, F. Bekx
  • Leervraaggesprekken in groepsverband.
  • Projectwerk : per groep van 3 studenten wordt in lesweek 5 een industrieel smeerprobleem voorgelegd, waarvan zij tegen lesweek 9 de oorzaak moeten bepalen en een oplossing moeten uitwerken.
  • Een 20-tal websites waarop bij verschillende smeermiddelenleveranciers kan gezocht worden naar oplossingen voor het smeerprobleemproject.
  • Zowel vaklector als gastspreker uit de smeermiddelenindustrie zijn per E-mail bereikbaar voor vragen en suggesties zodat de effectieve oplossing van het smeerprobleem mogelijk is.
  • Gastspreker uit de smeermiddelenindustrie concretiseert in lesweek 9 a.h.v. video de smeermiddelenproductie en –eigenschappen en leidt een interactieve bespreking van de door de studenten voorgedragen oplossingen voor de praktische smeerprobleemcases.
  • LCD- en overheadprojecties.
  • Bordschema’s bij systeemanalyse en -bespreking.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  07,93

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

20.6

 klokuren

  90,75

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges in combinatie met leervraaggespreksvorm in groepsverband, waarbij studenten de kans krijgen een gezond redeneringsvermogen te ontwikkelen met betrekking tot onderhoudsorganisatie.
  • Projectwerk: oplossing van een door de industrie voorgelegd smeerprobleem.
  • Internet voor interactief contact met smeermiddelleveranciers en opzoeken van relevante documentatie.
    .

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 30% punten : uitwerking oplossing smeerprobleemproject (ENKEL te verdienen indien oplossing uitgewerkt + gepresenteerd – gequoteerd door vaklector en gastspreker uit smeermiddelenindustrie).
  • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten.
  • 70% punten : schriftelijk examen m.b.t. cursus. 

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 01,32

Tweede examenperiode
  • 100% punten : schriftelijk examen m.b.t. cursus.