2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Aandrijftechnieken deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Aandrijftechnieken |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20363 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
45,5 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Pauw Erik
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de huidige techniek worden elektrische positiesystemen veelvuldig gebruikt.
We komen ze zowel tegen in industriële toepassingen als transportbanden, NC-machines, robotica als in het gebied van de instrumentatie bij printers, plotters, scanners, disc drives,.. enz.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
- EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een meet- en regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De verschillende soorten servo motoren (AC en DC) worden bekeken naar bouw en toepassingsgebied.
- verschillende servoreductoren naar bouw en eigenschappen
- Selecteren van de nodige motor, reductor, sturing voor een bepaalde servotoepassing
- de regelstructuur en de verschillende bedrijfsmodi worden behandeld
- Inregelen van een servosysteem
- bouw van verschillende servoversterkers(enkelvoudig, meerassig)
- Werking van de verschillende voorkomende encoder en/of terugkoppelsystemen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Handboek : POLLEFLIET J., 'Elektronische vermogencontrole, elektronische motorcontrole 2' , Gent, Academia Press, ISBN 978-90-382-1056-8
- beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
06,55
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
25.5
|
klokuren
|
92,73
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen ( al dan niet met de PC afgenomen)
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen ( al dan niet met de PC afgenomen)
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster
|
|
| |
|