ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Robotica
  

Component behoort tot O.O.: Aandrijftechnieken
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20365
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 45,5
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Broeck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het huidige industriële productielandschap is een robot onontbeerlijk om antwoord te bieden aan o.a. de concurrentiedruk uit lage loonlanden, de strenge arbeidsreglementering en de hoge eisen die aan het productieproces gesteld worden.

In dit vak leer je hoe een industriële robot is opgebouwd, wat zijn toepassingsgebied is, hoe je de juiste robot voor de juiste toepassing moet selecteren en hoe hij communiceert met zijn omgeving (periferie).

Tenslotte leer je een industriële robot te programmeren.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM344 De student kan aan de hand van een ruimtelijk inzicht eenvoudige roboticatoepassingen analyseren, ontwerpen en implementeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een onderscheid maken tussen een industriële robot en een manipulator
  • de student kan een geschikte robotconfiguratie kiezen voor een industiële toepassing
  • de student kan periferie samenstellen voor een industriële toepassing
  • de student kan een geschikt visiesysteem bepalen
  • de student kan een stuurprogramma schrijven voor een industriële robot
LEERINHOUDEN
  • Definitie van een industriële robot
  • Verschil robot - manipulator
  • Coördinatiesystemen bij industriële robot
  • Vrijhijdsgraden
  • Kinematische opbouw van een robot
  • Robotconfiguraties
  • Harmonic drive
  • Cycloaandrijving
  • Effectoren van een robot
  • Visiesystemen
  • Periferie
  • Programmeermethodes

 


STUDIEMATERIAAL

Cursus Robotica Plantijnhogeschool, departement elektromechanica

Blackboard: websites - documenten - illustraties


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  01,45

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

14

 lesuren

  05,09

studietijd buiten contacturen:

25.5

 klokuren

  92,73

Verdere toelichting:
  • De studenten zullen na een inleidende les in groep een project uitwerken om een industriële robot te programmeren. Hierbij zullen ze moeten rekening houden met de bestaande periferie en de veiligheidssystemen op de installatie.
  • De evaluatie van dit project gebeurt op basis van hun eindproduct (structuur van het programma, commun icatie met de periferie, uitwerking van de opdracht, verslag.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie van het project waarbij de nadruk ligt op de efficiënte uitwerking van de opdracht, de structuur van het programma en het verslag (70% van de punten)
  • Schriftelijk examen waarbij de nadruk ligt op het begrijpen van de principiële werking van de typische robotcomponenten (30% van de punten)

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,73

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen (100% van de punten)