ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2OHTIO - Onderdelen - Project industreel ontwerpen
  

Component behoort tot O.O.: Industrieel ontwerpen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20451
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 43
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 67,08
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Thijs Alain
Verelst Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING
  • Het ontwerpen (engineering) van een industriële installatie met elektrische- en mechanische componenten.
  • Toepassen van geziene- of nieuwe theorie, normen, ... door gebruik te maken van catalogi, softwarepaketten, ...
  • Energievriendelijk ontwerpen (REG)
  • Onderhoudsvriendelijk ontwerpen (Total Cost of Ownership)
  • Kennismaking met diverse documenten zoals lastenboeken, meetstaten, ...

    In het deel "industrieel ontwerpen" werd door de lector een casestudie uitgewerkt. 
    In het deel  "project industrieel ontwerpen" dient de student op zelfstandige basis een geheel project uit te werken, waarbij de lector begeleiding kan geven.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
  • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
  • EM343 De student is in staat om, vanuit de kwaliteitsgedachte, mensen aan te sturen naar uitvoerende technische taken, die moeten verlopen volgens een geborgd patroon.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student is in staat om een bestaande technische omgeving op te meten als basis voor zijn ontwerp.
  • De student is in staat een ontwerp(elektrisch en mechanisch) uit te werken van een éénvoudige installatie
  • De student is in staat om technische documenten te produceren met specificaties van het ontwerp.
  • De student is in staat om rationeel energiebeheer op te nemen in zijn ontwerp
LEERINHOUDEN

VERMOGENBILAN:
- De studenten moeten een oplijsting kunnen maken van de elektrische installatie met vermogen en gebruiksfactor en op basis van deze lijst bepalen wat de te verwachte belasting op de trafo en op het reactief vermogen is.
- De studenten moeten nadenken over noodbronnen, UPS, ...
HOOGSPANNING:
- De studenten moeten een HS schema van een bestaande installatie kunnen lezen en op basis van dit schema beslissen of de HS installatie voldoet aan de voorziene uitbreiding.
Het is NIET de bedoeling dat een nieuwe HS installatie wordt ontworpen.
NETSYSTEEM:
- De studenten praktisch laten zien wat een TN netsysteem is om zo een bestaand netsysteem te leren herkennen
- De studenten praktisch (a.d.h.v. software) laten zien wat de impact is van hun keuze.
- De studenten wijzen op het belang van de opbouw van het aardingssysteem (en wijzen op de ernstige gevolgen van het niet naleven van de regels van goed vakmanschap).
- De studenten moeten op basis van deze kennis in het labo zelf een netsysteem kiezen.
POWERQUALITY:
- De studenten moeten op basis van facturen (en of meetgegevens) een condensatorbatterij leren berekenen, kostprijs inschatten en de terugverdientijd berekenen.
KORTSLUITBEREKENINGEN:
- De studenten moeten a.d.h.v. het softwarepakket een kortsluitberekening kunnen uitvoeren en zo de link leggen naar het materiaal dat dient toegepast te worden in De borden (opzoeken in catalogi)
-De studenten moeten in staat zijn om van 3 opeeenvolgende niveau's de selectiviteit van de installatie te berekenen (bekijken op grafieken) en deze te interpreteren.
KABELBEREKENINGEN:
- De studenten moeten a.d.h.v. het softwarepakket een kabelberekening kunnen uitvoeren.
- De studenten moet de impact van de instellingen op de kabelberekeningen erkenen en kunnen toepassen.
- De studenten moet de impact van harmonischen op de nulleider kunnen erkennen en hiermee kunnen rekening houden, zowel in kabelberekening als in keuze van materialen.
- De studenten moet de impact van zijn keuze leren inzien naar praktische haalbaarheid
VERLICHTING
- De studenten moet in staat zijn om een eenvoudig lokaal te berekenen
- De studenten moet  een overzicht krijgen van het type materiaal dat er op de markt bestaat en hun toepassingsgebied.
- De studenten moet leren werken met de bijhorende normen (bepalen van het juiste lichtniveau)
NOODVERLICHTING:
- De studenten moet het onderscheid kennen tussen nood-, veiligheid-, werkplek- en antipaniekverlichting.
- De studenten moet de norm kunnen toepassen in een praktische toepassing
LICHTSTURING
- De studenten moet bij zijn ontwerp rekening houden met een voldoende lichtsturing (indien de toepassing dit vereist), zoals bewegingsdetectie, buitenlicht, kloksturing, ...
De nadruk ligt hier op eenvoudige (dagelijkse) sturing.
VERDEELBORDEN
- De studenten moet de installatie die voorzien wordt, volledig kunnen uittekenen (gezien het eplan pakket gekend is), waarbij nu de nadruk wordt gelegd op het elektrisch ontwerp en de schema's
- De studenten moeten een layout kunnen ontwerpen van een verdeelbord (op basis van bovenstaand schema) en dient de volledige materiaallijst op te stellen (keuze in materiaalmaken, prijsconsequentie, ...)
PERSLUCHT:
- De studenten moeten de bestaande installatie kunnen analyseren
- De studenten moeten een uitbreiding op de bestaande installatie kunnen berekenen en dimensioneren (t/m materiaalkeuze en componentkeuze).
- De studenten moet wel een inzicht hebben (a.d.h.v. een reëel cijfervoorbeeld) wat de impact is van een persluchtverlies op de energierekening.
STERKTELEER:
- De studenten moeten een aantal praktische voorbeelden kunnen berekenen (bvb een opening in een muur moet voorzien worden van een profiel, een machine moet kunen getakeld worden, ...). De studenten moeten hierbij de juiste profielen leren selecteren.
- De studenten moeten de - op basis van de casestudy- kabelbanen kunnen dimensioneren, rekening houdend met mogelijke uitbreidingen
RE-ENGINEERING:
- De studenten kunnen een bestaande combinatie van verbruiker, lagers, koppelingen, pompen en motoren herrekenen en herdimensioneren op basis van een gewijzigde bedrijfsomstandigheden.
(bvb een gewijzigd toerental van een ventilator -> impakt op as, lagers, pomp, motor, ...)
- De studenten moeten het passingsstelsel praktisch toepassen
- De studenten moeten hun materiaalkeuze en compontenkeuze kunnen afstemmen op de bedrijfsomstandigheden (bvb gewijzigd medium in pH en viscositeit)
- De studenten moeten de componentenkeuze afstemmen op een gewijzigde bouwvorm
'- De studenten kunnen een pomp selecteren in functie van opgegeven bedrijfsomstandigheden.
- De studenten kunnen een correcte pompafdichting selecteren op basis van het medium en pomptype.
- De studenten kunnen een koppeling selecteren op basis van de opgegeven bedrijfsomstandigheden
- De studenten moet van een bestaande situatie een schets kunnen maken op papier, die hij bij zijn ontwerp kan gebruiken.
INPLANTINGSPLAN - DOCUMENTEN:
'- De studenten moet in staat zijn om van de ontworpen installatie een inplantingsplan in 2D en 3D op te stellen met een voorstelling van de verbruikers, kringnummers, verdeelborden, machines, verlichting, noodverlichting, ...
- De studenten kunnen bij het opstellen van het inplantingsplan rekening houden met de omgevingsvoorwaarden (stof, water, warmte, ...) en overige verbruikers (grote machines, buizen, ...)
- De studenten moet van een aantal machineonderdelen een 3D tekening en detailtekeningen kunnen opstellen (met materiaalspecificaties)
- De studenten kunnen de bouwvorm van een mechanische aansluiting aanpassen aan de omgevingsvoorwaarden.
- De studenten moet in staat zijn om de technische specificaties van een prijsvraag op te stellen.
(geen administratieve bepalingen)
- De studenten dient catalogi te gebruiken om materiaalkeuzes op te stellen.
- De studenten houdt bij zijn materiaalkeuze hierbij rekening met de bedrijfsomstandigheden (vochtig, Eex, stof, warmte, ...)
- De studenten moeten de inhoud van een As Built dossier kennen (zie documenten hierboven).
- De studenten moeten weten hoe met een As Built dossier moet omgegaan worden (revisie, ...)
REG:
- De studenten leren ontwerpen op basis van energievriendelijke en onderhoudsvriendelijke installaties, zowel bij machineonderdelen als installatieonderdelen
TCO (total cost of ownership):
- De studenten kennen het begrip en kunnen dit toepassen op een aantal praktische ontwerpen (zie hierboven bvb condensatorbatterij)
VREEMDE TALEN:
- De studenten zullen (zie hierboven) een aantal materialen moeten bepalen, deels in vreemde talen.


STUDIEMATERIAAL
  • presentaties in de les (powerpoint)
  • diverse softwarepaketten

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

3

 lesuren

  06,98

practicum en oefeningen:

24

 lesuren

  55,81

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

14

 klokuren

  32,56

Verdere toelichting:


Studenten krijgen in W1 een uitgebreide opgave (met ieder persoonlijke kengetallen). De studenten werken hieraan gedurende 7 weken met verplichte aanwezigheid in de les en opvolging van de vorderingen door de lector.
Studenten moeten in W8 een volledig prijsvraagdossier aanleveren in 2 exemplaren. De student dient eveneens in W8 een volledig berekeningsdossier aan te leveren. 1 Exmplaar dient voor de beoordeling van het labo en wordt door de lector bewaard. Het tweede exemplaar wordt aan een collegastudent gegeven, die een offerte moet maken op basis van dit dossier. Dit start in W8, zodat tijdens die les al onderlinge vragen kunen gesteld worden. Deze offerte moet op het einde van de les W9 overhandigd worden aan de lector met een uitgebreide berekeningsnota en verantwoording van zijn prijzen.  

Dienen minimaal inbegrepen te zijn in het prijsvraagdossier:
- Een begeleidend schrijven voor prijsvraag
- Een beschrijvende tekst (lastenboek) met omschrijving van de werken, met opgave van de verschillende componenten (merk/typenr)
- Een samenvattende meetstaat met opgaven aan aantallen, uren, lengten, ...
- Een inplantingsplan van de diverse onderdelen
- Elektrische schema's van een verdeelbord met layouttekening
- Mechanische tekeningen van de diverse anpassingen

Dienen minimaal inbegrepen te zijn in het berekeningsdossier:
- vermogenbilan
- kabelberekeningen
- kortsluitberekeningen
- Overige berekeningen : condensatorbatterij, filters, ...
- verlichtingsberekeningen
- berekeningen m.b.t. reductiekast, V riemen, ...
- inventor berekeningen m.b.t. sterkteleer
- inventor berekeningen m.b.t. lagerberekengen, ...


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Productevaluatie: 75% van de punten staan op prijsvraagdossier, berekeningsdossier en offerte volgens planning zoals hierboven weergegeven.
  • Mondelinge evaluatie: 25% van de punten staan op de mondelinge verdediging van het afgegeven werk.
  • Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, bij  labo- en practicalessen (incl. de lessen rond het gebruik van softwarepaketten zoal bv. Eplan, inventor, ...) kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen.
    Dit betekent dat hij het desbetreffende onderdeel opnieuw zal moeten opnemen in zijn individueel traject van een volgend academiejaar. Meer i.v.m. afwezigheid tijdens labosessies kan je lezen in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement op intranet

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,65

Tweede examenperiode
  • Behaalde punten van de productevaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.(75%)
  • Mondelinge evaluatie over het afgegeven werk (25%)