ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Labo automatisatie
  

Component behoort tot O.O.: Automatisatie
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20367
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 27
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 70,2
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Casteels Jan
Duschek Cois
Van Grieken Geert


 

KORTE OMSCHRIJVING

In dit labo ga je zelf aan de slag. Hoe ziet een PLC eruit? Hoe communiceren je ermee? Hoe sluiten we die correct aan en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien? We starten met eenvoudige programma's in STEP7 en bouwen langzaam de moeilijkheidsgraad op. Iedere oefening bevat een extra drempel die we moeten ontdekken om een goede programmeur te worden. In de laatste les gaan we evalueren als je alle geleerde moeilijkheidsgraden wel degelijk onder de knie hebt.

Na het doorlopen van het labo ken je de basisfuncties van de programmeertaal van STEP7, kun je een programma schrijven, foutzoeken en wijzigen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De mogelijkheden en het gebruik van de programmeertaal (Step7) kennen en kunnen toepassen.
  • De basisinstructies en - principes voor het programmeren van een programmeerbare automaat op een concrete en praktische wijze kunnen toepassen.
  • Toepassingsoefeningen, met een opgelegde werking, kunnen omzetten naar een gestructureerd Step7-programma, ingeven in de PC, programma documenteren, vervolgens overdragen naar de PLC en testen op de correcte werking.
  • Bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van  een opgelegde werkingswijze, hiervan een functiediagram kunnen opstellen, vervolgens omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC-programma, programma documenteren,  overdragen naar de PLC en testen.
  • Bij problemen met automatisch gestuurde systemen, met behulp van de programma-instructies, probleemoplossend kunnen handelen en de nodige aanpassingen in het stuurprogramma kunnen uitvoeren.
LEERINHOUDEN
  • Starten met STEP7
  • Eigenschappen S7-300
  • S-300Modules
  • Algemene voorstelling van de S7 CPU315-2DP
  • Opbouw van de in het labo gebruikte configuratie
  • Van proces tot project
  • STEP7 tools
  • De SIMATIC Manager starten
  • Een nieuw project aanmaken
  • CPU wissen
  • Downloaden van de programmablokken naar de CPU
  • Oefeningen met logische functies
  • Oefeningen met tijd- en tellerfuncties
  • Oefeningen met vergelijkingsfuncties
  • Opstellen van een programma voor besturing van een eenvoudig industrieel proces
  • Theoretische basis van functiediagramma's miv uitgewerkte oefeningen

STUDIEMATERIAAL
  • eigen cursussen : hierbij wordt aan de hand van praktische oefeningen de geziene theoretische leerstof van module 3 ingeoefend
  • individueel gebruik van een PC met aangepaste software en een programmeerbare automaat met de gepaste hardwarecomponenten
  • helpfuncties van het Step7-pakket
  • simulatiepanelen en praktische opstellingen
  • aanbevolen studiemateriaal
  • internetsites (www.PLC.net, www.plcsturing.start.be, www.plcopen.org,www.ad.siemens.de, e.a.)
  • vakliteratuur : Controle & Automation, Motion Control, Technisch Management, e.a.
  • bedrijfsinformatie : Siemens, Schneider, Klöckner, Modicon, e.a.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

9

 lesuren

  01,96

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  03,49

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

43.2

 klokuren

  94,12

Verdere toelichting:
  • Overheadprojectie met voorbeeldoefeningen in Step7 van de uit te voeren instructies en acties.
  • Aansturen van simulatiepanelen en praktische opstellingen.
  • Groeps- en/of individuele begeleiding.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
  • Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie  wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
  • Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwettig, bij labosessies en practica kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen. Meer ivm afwezigheid tijdens labosessies kan je lezen in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement op intranet.
  • Student die geen credit heeft verworven voor het opleidingsonderdeel Automatisatie en niet slaagt voor de component Labo automatisatie en daarenboven niet geslaagd is voor de eindevaluatie van Labo automatisatie, wordt doorverwezen naar de tweede examenperiode. Het behaalde cijfer van de eindevaluatie kan je enkel bij je labolector bekomen op de dag van de proclamatie . Hiervoor neem je zelf het initiatief.
  • De uitgewerkte proeven en projecten zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef  of project is m.a.w. niet toegelaten.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,44

Tweede examenperiode
  • Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
  • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden