ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Regelkringen
  

Component behoort tot O.O.: Meet-en regeltechnieken
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20376
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 20
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 67,6
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pauwels Bert


 

KORTE OMSCHRIJVING
In een bedrijf heeft elke regelkring een invloed op een andere. In het eerste deel gaan we de enkelvoudige regelkring achter ons laten en ons toespitsen op meervoudige regelkringen, waarbij verschillende metingen en processen in elkaar genesteld zijn.
Een andere kijk op de regeltechniek komt uit de Aziatische wereld, die zich verdiept hebben in de Fuzzy Logic. Een basis van deze theorie geeft een andere benadering om een automatisatieproject uit te werken. We bekijken ook SPC, een statistisch verbeteringsproces als overkoepelende strategie.
Bij het ontwerp van een regelkring weet je best op voorhand hoe deze zich manifesteert binnen het proces. Hiervoor maakt men gebruik van computerprogramma's. Dit zelfstudiepakket is een goede basis voor het abstracte denken in de regeltechniek.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan verschillende regelstrategieën hanteren.
  • De student doet onderzoek naar de stabiliteit van een regelkring.
  • De student kan een PID-regelaar instellen en afregelen zodat de regelkring stabiel reageert.
  • De student is in staat om een niet-gestandardiseerd proces te regelen.
  • De student kent methodes om processen met grote dode tijd in te regelen.
  • De student weet fouten en problemen binnen een regelkring op te sporen en te verhelpen.
  • De student begrijpt de werking van SPC, Fuzzy Logic en Sinusresponsie van een proces.
LEERINHOUDEN
  • Meervoudige regelkringen.
  • Regelaars, andere dan de PID-regelaar: bvb. Fuzzy Logic, Smith Predictor.
  • SPC
  • Sinusoïdaal gedrag op regelkringen.
  • Bode- en Nyquist-diagrammen.
  • Stabiliteitscriteria.
  • Diagnosetraining.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Regeltechniek, departement elektromechanica, S. De Laet.
  • Powerpointvoorstellingen en aanvullend materiaal beschikbaar op "Lector aan student"
  • Slides.
  • Computersimulaties.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  06,65

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.6

 klokuren

  92,61

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
  • Digitaal leerplatform Blackboard.
  • Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.(75% van het totaal aantal punten)
  • Uitwerken opdracht over stabiliteit van een hoger orde proces met dode tijd  (25 % van het totaal aantal punten) 

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,74

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen.(100%)
  • De punten van de opdracht vervallen.