ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Procesactoren
  

Component behoort tot O.O.: Proces
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20379
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 14
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 43,68
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pauwels Bert


 

KORTE OMSCHRIJVING

In een regelkring wordt de correctie, afkomstig van de regelaar, uitgevoerd door een corrigerend orgaan. Dit onderdeel werkt zodanig in op het proces (procesactor) dat de gewenste waarde wordt bereikt. In de (petro-)chemische industrie vind je naast frequentiesturingen, voornamelijk regelventielen terug die deze functie uitoefenen.

Hoe ziet zo'n regelventiel in elkaar, waarvoor dient een klepstandsteller? Welke types zijn er op de markt en wanneer worden ze gehanteerd?

De berekening van een klep en andere kleppenpraat vormen het sluitstuk van deze cursus.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
  • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan regelventielen ontwerpen, selecteren en onderhouden.
LEERINHOUDEN
  • Ontleding regelventiel.
  • Overzicht soorten regelventielen.
  • Termen die met regelventielen te maken hebben: kritische drukval, cavitatie, choked flow, rangeability, flashing, geluidsintensiteit.
  • Ontwerp regelventiel: berekening van de regelklepcoëfficiënt, de aandrijving, de bepaling van het materiaal, de keuze en de vorm met bijhorende klepkarakteristiek, selectie van het aantal aansluitingen (verdeel- of mengklep) en eventuele opties.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Procesactoren, Departement elektromechanica, B.Pauwels
  • Powerpointvoorstellingen en aanvullend materiaal beschikbaar via "Lector aan student"
  • Video.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  00,79

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

22.68

 klokuren

  99,08

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges aangevuld met powerpointvoorstellingen en begeleidende oefeningen.
  • Demonstraties.
  • Individuele contact- en begeleidingsmomenten mogelijk in overleg met de lector.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,13

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.