2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Labo procesinstrumentatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Proces |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20381 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
21 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
65,52 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Coremans Roel
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In kleine groepjes ga je een aantal laboproeven maken rond verschillende meetmethodes. Deze gaan van diverse niveau-, druk- en temperatuurmetingen tot en met de Siwarex weegcel. Bij iedere proef krijg je een aantal opdrachten die je confronteren met mogelijke valkuilen en je praktisch inzicht geven in de principes van meet- en regeltechniek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM334 De student is in staat om een eenvoudig processysteem functioneel te analyseren, technisch uit te werken (incl. de software) met de bedoeling dat, na het testen en simuleren, het automatisatieproces in dienst genomen kan worden.
- EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan transmitters opbouwen en aansluiten.
- De student kan transmitters afregelen
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Explosie-beveiliging.
- SIL - procesbeveiliging.
- Uitbreiding meettechnieken.
- Cursus niveaumetingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Labo meettechnologie, departement elektromechanica, R. Coremans/ B. Pauwels
- Handleidingen van de laboapparaten, zie ook BB.
- Didactische opstellingen.
- Meet - en callibratie apparatuur.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
27
|
lesuren
|
00,70
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38.52
|
klokuren
|
99,30
|
Verdere toelichting:
- Labosessies onder begeleiding van lector
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie (voorbereiding, verslag, inzet & attitude) tijdens de labosessies. (100%)
- Opmerking: Bij elke afwezigheid van de student(e) tijdens de labosessies daalt het maximum te behalen punten met 1/8ste.
- Een student die 3 of meer keren afwezig is, ongeacht wettig of onwetig, bij labosessies en practica kan voor het desbetreffende opleidingsonderdeel niet meer slagen. Meer hierover kan je lezen in de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement.
- De uitgewerkte proeven zijn het resultaat van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of de volledige proef is m.a.w. niet toegelaten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|