2 Elektromechanica - 2PRA - Onderdelen - Procestechnieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Proces |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20382 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
29 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
90,48 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pauwels Bert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Proces-Technieken start met Basis scheikundig-proces berekeningen : Stoechiometrie, Concentraties, Evenwichten, Reacties, Zuur-base, Oplosbaarheid. Hierna beschouwen we verschillende industriële eenheids-Processen zoals Destillatie, Katalytische reaktie, Absorptie / Adsorptie, Warmte-wisseling, reboiler, Koeltorens, WW's. Ook gaan we verder in op Analyse : IN-, ON- en OFF-Line, Geleidbaarheid, O2, vochtigheid, Luchtvochtigheid-molier, metingen, Dichtheid, Optische methoden, Gaschromato, COD-BOD, Kalibratie, Precisie, Nauwkeurigheid.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM317 De student kan door het verzamelen van gegevens uit schema's/manuals/tekeningen en het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit, de oorzaken en hun gevolgen op het proces inschatten, opsporen en verhelpen.
- EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
- EM338 De student is in staat om op projectmatige wijze een meet- en regelopdracht te benaderen, d.w.z. er een technisch ontwerpdossier van op te stellen en dit te presenteren om het al of niet realiseren ervan, te verantwoorden.
- EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student is in staat om proces-matig mee te kunnen denken en rekenen. Hij verstaat massa-balansen, reactie-berekeningen, basis-processen die je op een standaard P&I-D vindt.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Basis scheikundig-proces berekeningen : Stoechiometrie, Concentraties, Evenwichten, Reacties, Zuur-base, Oplosbaarheid.
- Industriële eenheids-Processen zoals Destillatie, Katalytische reaktie, Absorptie / Adsorptie, Warmte-wisseling, reboiler, Koeltorens, WW's.
- Analyse-technieken : IN-, ON- en OFF-Line, Geleidbaarheid, O2, vochtigheid, Luchtvochtigheid-molier, metingen, Dichtheid, Optische methoden, Gaschromato, COD-BOD, Kalibratie, Precisie, Nauwkeurigheid.
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
00,69
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
51.48
|
klokuren
|
99,25
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen (70%) + uitgewerkte dossiertjes met begeleide presentatie tijdens de lessen (30%).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|