ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Verkoopattitudes
  

Component behoort tot O.O.: Verkoop
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 20390
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 4-5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 70,2
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanbrabant Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze onderwijseenheid staan we stil bij een aantal basishoudingen om succesvol te zijn in een technisch-commerciële situatie. We leren meer over "ons gedrag" en het belang van emoties. We gaan ook dieper in op technieken om de juiste vragen te stellen en leren hoe we "actief" kunnen luisteren. Ook het belang van professionele "netwerking" en online hulpmiddelen wordt toegelicht. Tenslotte leer je een professionele telefonische afspraak maken en staan we even stil bij het verkopen op beurzen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan:

  • de klantenbehoeften detecteren door het toepassen van de juiste vraagstellingstechnieken;
  • het eigen gedrag en dat van de klant begrijpen vanuit onze waarneming en het gebruik van de verschillende hersenfuncties;
  • de techniek van het actief luisteren beheersen;
  • een professionele afspraak via telefoon bekomen;
  • zichzelf organiseren m.b.t. het opstellen van een professioneel netwerk;
  • zich optimaal voorbereiden op een verkoopbezoek;
  • zich optimaal voorbereiden op een beursbezoek.
LEERINHOUDEN
  • Onze hersenen, onze waarneming en ons gedrag.
  • Technieken van vraagstelling.
  • Het “actief luisteren”.
  • De voorbereiding en persoonlijke organisatie.
  • Het bepalen van SMART doelstellingen.
  • De “win-win” filosofie.
  • Pro-actief netwerken.
  • Professioneel telefoneren met het oog op het bekomen van een afspraak.
  • Verkopen op beurzen.

STUDIEMATERIAAL
  • Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8)
  • Cursus Verkoopattitudes, R. Geubels, Departement Elekromechanica

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  38,46

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

43.2

 klokuren

  61,54

Verdere toelichting:
  • Geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie tijdens het verloop van de cursus: reflectie op artikels die tijdens deze module op Blackboard verschijnen (4/20)
  • Het indienen van 2 persoonlijke portfolio's waarin de toegepaste competenties aangetoond worden (16/20). De eerste portfolio wordt ingeleverd op het EMI secretariaat uiterlijk op 17-dec-10 om 10h00. De tweede portfolio wordt ingediend op het EMI secretariaat uiterlijk op 22-apr-11 om 10h00.
  • Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Geen