2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Industriële marketing |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bedrijfsmanagement |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
20401 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
93,6 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Geubels Rudi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze onderwijseenheid leer je de beginselen rond industriële marketing. Hoe kun je, uitgaande van de klantenwensen en de markt, het beste je producten en diensten aanbieden? Je leert hoe je een marketingplan opstelt en ook hoe het internet kan ingezet worden om je doelstellingen te bereiken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
- EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een marketingplan opstellen voor een industrieel product of dienst.
- De student kan een effectieve mailing organiseren.
- De student begrijpt besluitvorming bij aankoopprocessen in een B2B omgeving.
- De student begrijpt de verbanden tussen verkoopinformatiesystemen, verkoopprognoses en commerciële rapporteringen.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De marketingmix (4P’s, 8P’s en 4C’s), marktsegmentering, product positionering en marktonderzoek.
- Het opstellen van effectieve mailings.
- Strategische mogelijkheden van e-commerce en toekomstige evoluties.
- Het opstellen van een SOSTAC marketingplan.
- Aankoopgedrag in de B2B markten.
- Verkoopprognose technieken, CRM-systemen en commerciële rapportering.
- De plaats van de marketingorganisatie binnen de totale bedrijfsstructuur.
- Marketingvisie op kwaliteit van producten en diensten.
- Waardedenken en het belang van klantwaarde voor klant en leverancier.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Beginselen van industriële marketing, R. Geubels, Departement Elektromechanica.
- Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
38,46
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54.6
|
klokuren
|
58,33
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 20% Schriftelijke opdracht betreffende een B2B flyer of folder. Opdracht dient ingeleverd te worden uiterlijk op 22 april 2011 om 10h00 op het EMI studentensecretariaat.
- 80% Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
|
|
| |
|