ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3AUT - Onderdelen - Stage
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 30321
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
Aantal studiepunten: 18
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 3
Totaal studietijd: 468
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank
Boermans Eli
Broeckx Alex
Casteels Jan
Coremans Roel
De Pauw Erik
Debeuf Peter
Duschek Cois
Geubels Rudi
Lintermans Marc
Pauwels Bert
Thijs Alain
Van de Peer Filip
Van den Broeck Jo
Van der Sypt Gert
Van Goethem Wim
Van Grieken Geert
Van Meroye Tom
Van Mol Bart
Vanbrabant Bart
Vangrunderbeek Olivier
Verelst Frank
Verhulst Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een technisch multidisciplinaire arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken word je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden in het verlengde van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
Tijdens de stageperiode besteed je eveneens extra aandacht aan veiligheid en aan de ontwikkeling van je sociale- en communicatievaardigheden. Daarbij komen ook ethiek en deontologie probleemstellingen van het beroep aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM324 De student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
  • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
  • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
  • EM344 De student kan aan de hand van een ruimtelijk inzicht eenvoudige roboticatoepassingen analyseren, ontwerpen en implementeren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
  • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
  • Rapporteren
  • Oplossingsgericht een probleem kunnen uitwerken met oog voor ethische- en deontologische principes op basis van aantoonbaar eigen werk
  • Sociale vaardigheden
  • Projectmatig en multidisciplinair werken

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Alle credits van het eerste en tweede programmajaar

  • Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Multiprojecten

  • Andere begincompetenties
  • Geen

  • LEERINHOUDEN
  • Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode

  • STUDIEMATERIAAL
  • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
  • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    3

     lesuren

      00,64

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    465

     klokuren

      99,36

    Verdere toelichting:
    • Informatiesessie voor de start van de stageperiode, zie hiervoor de PAT-berichten.
    • Een mulmtidisciplinaire Stage-opdracht van 58 werkende dagen.
    • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en stagebegeleider.
    • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
    • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.
    • Een attest voor gezondheidsbeoordeling afgeleverd door een arbeidsgeneesheer waaruit blijkt dat de stagiair voldoende geschikt bevonden is met betrekking tot de stage-opdracht. Zonder dit attest kan de stageperiode geen aanvang nemen.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
    • Alle rapporten en stageverslagen inclusief meest interessantste werk en de opdrachten rond sociale - & communicatievaardigheden en veiligheid dienen aantoonbaar eigen werk te zijn. Zie hiervoor de departementale aanvullingen bij het onderwijs- en examenreglement, punt 4.6 Fraude, in de studiegids 2010-'11.
    • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
    • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
    • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
    • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
    • familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    • Geen