ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Frans
  

Component behoort tot O.O.: Keuzepakket en talen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 30325
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 43
Totaal aantal contacturen: 3000
Totaal studietijd: 55,9
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Smet Carine


 

KORTE OMSCHRIJVING

Daar student maar gedurende 9 weken vd opleiding in contact komt met de Franse taal, wordt de focus gelegd op de nodige basiskennis van het Frans voor een correcte communicatie (mondeling en schriftelijk) binnen de bedrijfswereld.  Opzet is het overwinnen van de schrik om in het bedrijfsleven over te schakelen naar het Frans. 

Er wordt gewerkt aan het verwerven van zinsstructuren waardoor men een basisconversatie aan de telefoon kan voeren, zich correct kan voorstellen, kan deelnemen aan vergadering in het Frans, een zakelijke mail kan schrijven, zinvol meepraten over 'groene' 'energie, technische documenten begrijpen, ...


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student kan een correct telefoongesprek voeren: afspraak maken, verzetten , annuleren, boodschap doorgeven, ...

- de student kan zich in het Frans voorstellen

- de student kan een korte maar zakelijke mail schrijven en beantwoorden

- de student kan in het Frans praten over zijn/haar stage

- de student kan technische documenten in het Frans begrijpen

- de student kan een technisch document omschrijven

- de student kan een grafiek toelichten

- de student kan zijn mening geven omtrent 'groene 'energie

- de student beheerst de basisgrammatica qua vervoegingen, vraagstelling, ...

LEERINHOUDEN

- voor het aanleren van het correct telefoneren, werken we met heel veel oefeningen: juiste uitdrukkingen aanvullen, met 2 een gepast telefoongesprek opbouwen en nadien uitvoeren, ...

- qua onthaal van klanten of zichzelf voorstellen bij aankomst op bedrijf, oefenen we ook onderling de gepaste structuren in .

- we gebruiken documenten die circuleren in bedrijven

- Naast telefoneren en onthaal worden ook volgende thema's behandeld: mailen, een vergadering bijwonen/modereren, solllicitatiegesprek voeren, technisch bedrijf of product of proces voorstellen, een grafiek toelichten, zijn mening formuleren ivm groene energie

- Basisgrammatica wordt eveneens ingeoefend: belangrijkste tijden en vervoegingen, vraagstelling, ...


STUDIEMATERIAAL

- cursus Frans , departement Electromechanica, Carine Smet

- online Polytechnisch Woordenboek van Kluwer F/N-N/F: te consulteren op e-campus via databanken

- online Van Dale woordenboek F/N-N/F: te consulteren op e-campus

- video's van de site 'marcourt.wallonie.be' : zullen gebruikt worden voor luister- en spreekoefeningen


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27.00

 lesuren

  34,62

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

48.00

 klokuren

  61,54

Verdere toelichting:

- de belangrijkste werkvorm is het onderwijsleergesprek

- er worden interactieve oefeningen gemaakt: bedoeling is dat iedere student regelmatig aan het woord komt. Gezien de grote groep zal tijdens de lessen gezocht worden naar de beste organisatie.  Eventuele wijzigingen qua lesorganisatie zullen meegedeeld worden in de les en via mail.  Vandaar is het absoluut belangrijk dat de student regelmatig zijn mails checkt op e-campus!

- iedere week zal de student thuis oefeningen moeten voorbereiden of opdrachten uitvoeren tegen de volgende les

- daar een deel van de totaalpunten van het examen op permanente evaluatie staat (zie verdere toelichting bij 'evaluatie'), is het bijwonen van de lessen essentieel.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

- Schriftelijk examen (70% van de punten) waarin begrijpen, schrijven en kennis worden getest met de nadruk op geijkte formules, vervoeging werkwoorden in de meest courante wijzen en tijden, vraagstelling,  inhoud van bepaalde geziene teksten en video's

- Tijdens de lessen worden de studenten permanent geëvalueerd via aangekondigde testen, onaangekondige mondelingen ondervraging over de voorgaande les, opdrachten die in de les of thuis worden voorbereid

- Voor het stuk permanente evaluatie (30%) zal er ook groepsopdracht dienen gemaakt te worden. Deze opdracht zal tijdens de eerste les toegelicht worden en uitgedeeld worden


tijd voor examinering
uren
3.00

%
 
 03,85

Tweede examenperiode

- schriftelijk examen waarin begrijpen, schrijven en kennis worden getest (opbouw examen is vergelijkbaar met het examen van de eerste examenperiode) (70%)

- de behaalde punten van de permanente evaluatie uit de eerste zitttijd worden behouden (30%)