ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Elektromechanica - 3OHTO - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
00394Aandrijftechnieken3
00395Onderhouds- en bewakingsmetingen3
30251Multiprojecten OHT9
00401Bedrijfsmanagement6
00402|---Bedrijfsmanagement-
00403|---Socio-economische vorming-
3OT80Duits3
3OT27Veiligheid en VCA3
3OT81Stage18
3OT82Eindwerk15
 

3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Aandrijftechnieken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00394
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Pauw Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING


Je verwerft inzicht in (VE-)schakelingen, toegepast in de elektronische motorcontrole (DC-AC en positieregeling). Je kunt omgaan met elektronische motorsturingen. Je herkent de verschillende types motorsturingen. Je kunt de samengestelde delen bemeten. Je kunt de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan. Je wordt vertrouwd met het gebruik van service-manuals en data-boeken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student verwerft inzicht in VE-schakelingen toegepast in de elektronische motorcontrole:
    • Aandrijving van DC-motoren gevoed vanuit het wisselstroomnet
    • Aandrijven van AC-motoren via frequentieomvormers
  2. De student verwerft inzicht omtrent PBM en gebruik van IGBT
  3. De student leert een elektrische positiesystemen met servomotor te configureren
     

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Vermogenselektronica
  • Elektriciteit of project mechatronica
  • Elektrische machines

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Sturing DC-motor gevoed vanuit het wisselstroomnet
    • Opbouw van een thyristorgeregelde gelijkstroomaandrijving
    • Kwadranten van een aandrijving
    • Mogelijkheid om de snelheid van een DC-motor te wijzigen d.m.v.veranderlijke ankerspanning
    • Mogelijkheden om de draairichting te wijzigen
    • Aandrijvingen en remmen : 1-kwadrant – meer-kwadrant
    • Antiparallelschakeling van de mutators : met kringstroom en kringstroomvrij
    • Regelkringen (n en I).
  • Sturing asynchrone motoren d.m.v. frequentieomvormer
    • Mogelijkheden tot snelheidssturing van een asynchrone motor
    • Frequentieverlaging met constante flux
    • Frequentieverhoging met veldverzwakking
    • Opbouw van een frequentieomvormer – soorten
    • Invertor met constante spanningstussenkring, met IGBT’s en PBM
    • Stuur- en regelkring
    • Scalaire regeling
    • Vektorregeling
    • Voornaamste parameters.                                                                       
  • Elektrische positiesystemen : definities en principes van servomechanismen.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Aandrijftechnieken, departement elektromechanica, E. De Pauw
  • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen .

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  23,08

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

57

 klokuren

  73,08

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges.
  • Zelfstudie.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen of met behulp van de PC
  • Exacte examentijd wordt op het examenrooster weergegeven

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen of met behulp van de PC
  • Exacte examentijd wordt op het examenrooster weergegeven

 

 

3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Onderhouds- en bewakingsmetingen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00395
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Broeck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens het vak "Onderhoud- en bewakingsmetingen gaan we in eerste instantie een aantal totaalcases bekijken, waarbij alle aspecten van het beslissingspatroon in een bedrijf worden behandeld.

In tweede instantie gaan we de specifieke techniek van het permanent monitoren van bijvoorbeeld turbines behandelen.

Ten slotte bekijken we de proximitymetingen voor glijlagers met hun specifieke analysetechnieken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan de correlatie van verschillende parameters bij elektromotoren analyseren door middel van smart sensors.
  2. De student kan aan de hand van case study’s een onderhoudsstrategie opbouwen.
  3. De student kan de interactie met de dienst productie van een bedrijf inschatten.
  4. De student kan een strategie van permanente monitoring uitwerken.
  5. De student kan de specifieke meetresultaten van een proximity probe interpreteren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Onderhoudsmetingen 2OHT
  • Onderhoudstechnieken 2OHT



Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Case-studies van predictieve metingen.
  • Permanente monitoring van turbines.
  • Proximity-probes.
  • Verschillende analysemethoden van proximity-metingen


STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Onderhouds- en bewakingsmetingen, J. Van den Broeck, departement Elektromechanica

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  23,08

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  74,36

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met praktische oefeningen en casestudies.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen waarbij vooral het redeneringsvermogen van de student wordt beoordeeld.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,56

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen waarbij vooral het redeneringsvermogen van de student wordt beoordeeld.

 

 

3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Multiprojecten OHT
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 30251
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 9
Wegingscoëfficient: 9
Totaal aantal contacturen: 116
Totaal studietijd: 234
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank
Coremans Roel
De Pauw Erik
Debeuf Peter
Duschek Cois
Lintermans Marc
Pauwels Bert
Thijs Alain
Van den Broeck Jo
Van Grieken Geert
Vanbrabant Bart
Vangrunderbeek Olivier


 

KORTE OMSCHRIJVING

In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt.
 
De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project die je tijdens de industriële projetweek uitwerkt. 
In de ‘in-huis’ projecten gaan we de muren tussen de labo’s spreekwoordelijk ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten maar binnen een team van studenten van je afstudeerrichting. 
In het ‘uit-huis’ project werk je daarentegen in een team dat multidisciplinair is samengesteld en rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd. 
 
Na iedere opdracht krijg je een gepaste feedback zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en stage.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren
     

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Alle credits van het 1st en 2de programmajaar

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Aandrijftechnieken
  • Onderhouds- en bewakingsmetingen  

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste, tweede en derde programmajaar.
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx

STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2OHT-3OHT.
  • Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

6

 lesuren

  02,56

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

108

 lesuren

  46,15

studietijd buiten contacturen:

118

 klokuren

  50,43

Verdere toelichting:
  • Bij de start van de multiprojecten lopen infosessies waarbij de doelstellingen van de multiprojecten, het projectmatig werken, opstellen van mindmaps en MS-projects worden toegelicht.
  • De in & uit-huis probleemtaken worden in teamverband uitgewerkt. Lectoren treden op als coaches, niet als lesgevers.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peer-assessments.
  • (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peer-assessment.
  • Score van peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek  bij de ‘in-huis’ projecten en  van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek). µ
  • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerken tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is m.a.w. niet toegelaten.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,85

Tweede examenperiode
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Socio-economische vorming
Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00401
Academiejaar: 2010-2011
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7-9
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Bekx Frank
Debeuf Peter
Talboom Sven


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Zie fiche bedrijfsmanagement
  • Zie fiche socio-economische vorming

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00402
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 43
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 67,08
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank
Debeuf Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING

Wanneer je eind dit academiejaar als jong en ambitievol afgestudeerde in de industrie terechtkomt, wordt je overrompeld met veel zaken die tegelijk op je af komen.

Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.

Algemene doelstellingen :

- Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie
- Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken
- Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf
- Analytische vaardigheden aanscherpen


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan zich een helder beeld vormen van de werking van een bedrijf en krijgt een overzicht van alle bouwstenen voor een goede bedrijfsvoering 
  • De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
  • Met behulp van een aantal oefeningen wordt de leerinhoud verheldert. Dikwijls zijn deze oefeningen in de vorm van een vraagstuk opgesteld waardoor de analystische vaardigheden van de student op de proef worden gesteld.
LEERINHOUDEN
  • De student leert het verband tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
  • De student krijgt een aanbod van belangrijke operationele technieken en leert deze toe te passen.
  • De student leert een aantal management-methodes gebruikt binnen productie, logistiek en onderhoud.
  • Voor productie, logistiek en onderhoud zal aangetoond worden hoe statistiek wordt aangewend.
  • De inzet van IT wordt verduidelijkt.
  • De student leert wat de inpact is van ethiek op zijn loopbaan.
  • De student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Bedrijfsmanagement (slides), departement elektromechanica, Peter Debeuf
  • Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, die kunnen nagelezen worden. 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  00,72

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.08

 klokuren

  99,20

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
  • LCD-projector en schrijfbord met stiften
  • Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
  • BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de copies te maken. Aanvullend zullen resultaten van oefeningen hier gepubliceerd worden.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Open boek examen
  • Schriftelijk

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,08

Tweede examenperiode
  • Open boek examen
  • Schriftelijk

 

 

 

3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Socio-economische vorming
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 00403
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 57
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 88,92
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Talboom Sven


 

KORTE OMSCHRIJVING

Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  Wat houden de ISO-normen precies in?  En hoe begin ik een eigen zaak?

Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
      • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader.  Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
      • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
      • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.
      LEERINHOUDEN
      • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
      • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
      • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
      • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
      • Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap? welke vormen bestaan er? hoe start ik een eigen zaak?
      • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
      • Slides.
      • Addenda die op Blackboard worden geplaatst.
      • De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      36

       lesuren

        00,72

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      49.92

       klokuren

        99,22

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege met oefeningen.
      • Vraaggesprek.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       00,06

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen.

       

       

      3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Duits
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 3OT80
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Module 7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 29
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Duits
      Lector(en): De Naeyer Katelijn


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.

      Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.

      Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
      • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
      • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
      • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
      Beroepsspecifieke competenties
      • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
      • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
      2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • Geen

      Andere begincompetenties
      • Geen

      LEERINHOUDEN
      • Basisgrammatica
      • Technische woordenschat
      • Technische teksten (bv. handleidingen, krantenartikels,…)
      • Liedjesteksten

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus Duits, departement Elektromechanica, K.De Naeyer
      • Vertalend woordenboek Duits-Nederlands

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      12

       lesuren

        15,38

      practicum en oefeningen:

      6

       lesuren

        07,69

      vormen van groepsleren:

      9

       lesuren

        11,54

      studietijd buiten contacturen:

      49

       klokuren

        62,82

      Verdere toelichting:
      • Vertaalopdrachten in groep
      • Hoorcollege in combinatie met leergesprek.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Permanente evaluatie voor de presentatie van de technische teksten; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel : 15% van de punten.
      • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,56

      Tweede examenperiode
      • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (15%).
      • Schriftelijk examen  (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

       

       

      3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Veiligheid en VCA
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
      Code: 3OT27
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Module 7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: niet mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Bekx Frank


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hogergeschoolde (onderhouds)technieker, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.

      Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:

      • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
      • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
      • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
      • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
      • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

        Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1. De student kan veilig werken.
          DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
          DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
        2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
        3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
        4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
          a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
          b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
          Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/TCA/SAP, departement elektromechanica .
           

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Alle opleidingsonderdelen in het tweede programmajaar

        Andere begincompetenties
        • Geen

        LEERINHOUDEN
        • DEEL I:
          • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen (verplichte deelname).
          • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
            • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
            • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
            • Werkvergunningen.
            • Bedrijfsnoodplan.
            • Lawaai en omgeving.
            • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
            • Stralingsgevaar.
            • Asbestgevaar.
            • Gevaarlijke producten.
            • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
            • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
            • Besloten ruimten.
            • Hijsen, tillen en dragen.
            • Struikelen, uitglijden en vallen.
            • Machines en gereedschappen.
            • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
            • Werken in de hoogte.
        • DEEL II:
          • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
            • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
            • VCA-implementatie.
            • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
        • DEEL III:
          •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.

        STUDIEMATERIAAL
        • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
        • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
        • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
        • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op elke pc in EMI-ruimte raadpleegbaar.
        • Leervraaggesprekken in groepsverband.
        • LCD– en overheadprojectie.
        • Bordschema’s.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        27

         lesuren

          34,62

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        48

         klokuren

          61,54

        Verdere toelichting:
        • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
        • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie.

        .


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
        • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1 x 60 minuten.
        • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
        • VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         03,85

        Tweede examenperiode
        • 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI- opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
        • Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.

         

         

        3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Stage
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 3OT81
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
        Aantal studiepunten: 18
        Wegingscoëfficient: 18
        Totaal aantal contacturen: 3
        Totaal studietijd: 468
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Bekx Frank
        Beylemans Amedee
        Boermans Eli
        Broeckx Alex
        Casteels Jan
        Coremans Roel
        De Pauw Erik
        Debeuf Peter
        Duschek Cois
        Geubels Rudi
        Lintermans Marc
        Pauwels Bert
        Thijs Alain
        Van de Peer Filip
        Van den Broeck Jo
        Van der Sypt Gert
        Van Goethem Wim
        Van Grieken Geert
        Van Meroye Tom
        Van Mol Bart
        Vanbrabant Bart
        Vangrunderbeek Olivier
        Verelst Frank
        Verhulst Peter


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
        Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en ontwikkeling van je sociale vaardigheden. Daarbij komen ethiek en deontologie van het beroep ook aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
        • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
        • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
        • Rapportering
        • Ethiek en deontologie
        • Sociale vaardigheden
        • Projectmatig en multidisciplinair werken

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Alle credits van het eerste en tweede programmajaar

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten

        Andere begincompetenties
        • Geen

        LEERINHOUDEN
        • leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode

        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        3

         lesuren

          00,64

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        465

         klokuren

          99,36

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Stage-opdracht .
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en lectorbegeleider.
        • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
        • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
        • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
        • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
        • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
        • Familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        • Geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3OHTO - Onderdelen - Eindwerk
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 3OT82
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
        Aantal studiepunten: 15
        Wegingscoëfficient: 15
        Totaal aantal contacturen: 67
        Totaal studietijd: 390
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Het eindwerk is het sluitstuk van je opleiding en de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen. Met je eindwerk toon je aan dat je in staat bent om een multidisciplinaire taak uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende techniciteit en minstens 70% aantoonbaar eigen werk.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
        • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
        • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
        • EM332 De student is in staat om een eenvoudig productieproces te automatiseren.
        • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
        • De student is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Alle credits verworven van het 1ste en 2de programmajaar professionele bachelor elektromechanica

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten OHT
        • Stage

        Andere begincompetenties
        • Uiterlijk op 16/11/09 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst .
        • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

        LEERINHOUDEN
        • Het eindwerk sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
        • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld een studie kan opzetten, uitvoeren en weergeven.
        • Het eindwerk  is een oefening in schriftelijk taalgebruik en rapportering.
        • Bij het eindwerk hoort een mondelinge presentatie en een verdediging voor een jury (lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld).



        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
        • Handleidingen en technische data aangeboden door het stage- & eindwerkbedrijf

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        389.33

         klokuren

          99,83

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Essay maken.
        • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 15 maart 2010.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
        • Het eindwerk wordt in de eerste examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 4 juni 2010 te 17.00 u.
        • Het eindwerk wordt in de tweede examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 30 augustus 2010 te 16.00 u.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.

        tijd voor examinering
        uren
        0.67

        %
         
         00,17

        Tweede examenperiode
        • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld a.d.h.v. Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.