3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Multiprojecten TCA |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30335 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
10 |
Wegingscoëfficient: |
10 |
Totaal aantal contacturen: |
80 |
Totaal studietijd: |
260 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank Coremans Roel De Pauw Erik Duschek Cois Geubels Rudi Lintermans Marc Pauwels Bert Thijs Alain Van den Broeck Jo Van Grieken Geert Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt. De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project of onze zogenaamde industriële projetweek. Voor wat de ‘in-huis’ projecten betreft gaan we spreekwoordelijk de muren tussen de labo’s ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting. Daarnaast krijg je een specifieke commerciële opdracht waarbij je een businessplan leert opstellen onder de coaching van mensen uit het werkveld. Dit project loopt in samenwerking met UNIZO en is op maat gesneden voor onze TCA-opleiding. In het ‘uit-huis’ project werk je in een team dat multidisciplinair is samengesteld (zelfs mogelijk een internationale toets heeft) rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd en deels ook begeleid en geevalueerd. Na iedere opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen (peerassessment) zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en in een later stadium de stage.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
- EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
- EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
- EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
- EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
- EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
- EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
- EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
- EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
- EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
- EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
-
Student kan in teamverband zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen met het oog op een oplossingsgerichte uitwerking van de opdracht.
-
Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren.
-
Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
-
Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
-
Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.
-
De student is in staat om een vlot leesbaar technisch rapport op te stellen in correct Nederlands en dit te documenteren met blokschema's, tekeningen, foto's, enz ...
-
De student leert enkele professionele vaardigheden zoals oa. presentatietechnieken & timemanagement toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Alle credits uit het 1e algemene jaar en het 2e afstudeerspecifieke programmajaar verworven hebben.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie
- Vermogenselektronica
- Meettechnieken
- Verkoop
- Talen
- Bedrijfsmanagement
- Aandrijftechnieken
- Professionele vaardigheden
- Toegepaste technologie
|
Andere begincompetenties
|
De competenties zoals aangeleerd in het vak 'professionele vaardigheden', zijnde: - Vergadertechnieken
- Het zakelijk gebruik van internet en e-mailverkeer
- Time management en zelforganisatie
- Presenteertechnieken
- Projectmatig werken
- Bronnen en rapporteren
- Multiculturele bewustwording
|
LEERINHOUDEN
|
- Alle leerstof uit de programmajaren 1EM, 2TCA en 3TCA.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2TCA-3TCA.
- Syllabus 'Multiprojecten'
- Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.
- Productcatologi allerhande.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
02,31
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
13,85
|
vormen van groepsleren:
|
36
|
lesuren
|
13,85
|
studietijd buiten contacturen:
|
180
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peer-assessments.
- (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peer-assessment.
- Score van peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek bij de ‘in-huis’ projecten en van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).
- Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerking tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is niet toegelaten en wordt beschouwd als fraude.
- MP wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
- Ieder PDB is een autentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2010-'11 § 4.6 fraude.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|