ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Bachelor proef
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 30341
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
Aantal studiepunten: 15
Wegingscoëfficient: 15
Totaal aantal contacturen: 2,67
Totaal studietijd: 390
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beylemans Amedee


 

KORTE OMSCHRIJVING
 

De bachelorproeg vormt het sluitstuk van je opleiding. Het is de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen op het niveau van bachelor. Je toont ermee aan dat je in staat bent om een moeilijk multidisciplinaire taak of probleemstelling, met daarin duidelijke aspecten naar je afstudeerrichting, uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende praktische techniciteit en berust op minimum 70% aantoonbaar eigen werk. Dat eigen werk kan bestaan uit berekeningen, uitgewerkte programmalistings, mechanische- en elektrische ontwerptekeningen, eigen tekstmateriaal dat zorgvuldig is opgebouwd uit wetenschappelijke bronnen, enz...

Uiteraard sta je daar niet alleen voor. Bij het schrijven en uitwerken van je thesis zul je kunnen rekenen op een ervaren coach die zorgt voor een procesmatige begeleiding.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
  • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
  • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
  • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
  • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
  • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
  • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
  • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
  • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
  • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
  • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student(e) kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
  • De student(e) is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.
  • De student(e) kan duidelijke en gestructureerde teksten schrijven en daarin de gepaste technisch-wetenschappelijke terminologie voor gebruiken.
  • De student leert om een probleem conceptueel te onderbouwen en daarbij gebruik te maken van ontwerpsoftware.
  • De student(e) leert om op een wetenschappelijke correcte wijze bronvermeldingen en bibliografische verwijzingen toe te passen voor cursussen, boeken, tijdschriften en internet.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Alle credits verworven uit de programmajaren 1 en 2 van de professionele bachelor Elektromechanica.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Multiprojecten
  • Stage

Andere begincompetenties
  • Uiterlijk op 15/03/'11 in het bezit zijn van een goedgekeurde en door alle partijen ondertekende stage- & eindwerkovereenkomst .
  • Een goedgekeurde en ondertekende eindwerkopdracht.

LEERINHOUDEN
  • De bachelorproef sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
  • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld die in het verlengde ligt van zijn eigen afstudeerrichting een studie kan opzetten, uitvoeren, weergeven en gemotiveerd verklaren.
  • De bachelorproef  is tegelijk een oefening in het correct schriftelijk technisch taalgebruik en rapportering.
  • De bachelorproef is een mondelinge oefening op basis van een powerpoint voorstelling voor een jury van lectoren en vertegenwoordiger(s) van het werkveld.
  • De student(e) leert om taalkundig en technisch correct te antwoorden op kritische vragen vanuit de jury. 

STUDIEMATERIAAL
  • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
  • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
  • Alle relevante handleidingen en technische data verworven tijdens de stage- & eindwerkperiode op het bedrijf.

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    2

     lesuren

      00,51

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    387,33

     klokuren

      99,32

    Verdere toelichting:
    • Informatiesessie in de periode vlak voor de aanvang van de stage- en eindwerkperiode.
    • De thesis uitschrijven waarbij je minimaal twee keer gebruik moet maken van de adviezen van de toegewezen projectmatige EW-coach.
    • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 18 maart 2011.
    • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
    • Het eindwerk wordt in de eerste examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 6 juni 2011 te 17.00 u.
    • Het eindwerk wordt in de tweede examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 26 augustus 2011 te 17.00 u.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
    • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
    • Evaluatie door een vierkoppige gemengde jury van lectoren en mensen uit het beroepsveld a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
    • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
    • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
    • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
    • Bachelorproef wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
    • Een bachelorproef is een authentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2010-'11 § 4.6 fraude.

    tijd voor examinering
    uren
    0,67

    %
     
     00,17

    Tweede examenperiode
    • Idem, zie eerste examenperiode.