ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Elektromechanica - 3TCA - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30335Multiprojecten TCA10
30312Management4
30313|---Bedrijfsmanagement-
30314|---Statistiek-
30336Keuzepakket en talen5
30316|---Keuzevak SEV-
30317|---Keuzevak Wiskunde-
30273|---Duits-
30320Veiligheid en VCA3
30337Strategie en onderhandelen5
30338|---Sociale stijl en strategie-
30339|---Communicatie en onderhandelen-
30340Stage18
30341Bachelor proef15
 

3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Multiprojecten TCA
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
Code: 30335
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 10
Wegingscoëfficient: 10
Totaal aantal contacturen: 80
Totaal studietijd: 260
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank
Coremans Roel
De Pauw Erik
Duschek Cois
Geubels Rudi
Lintermans Marc
Pauwels Bert
Thijs Alain
Van den Broeck Jo
Van Grieken Geert
Vangrunderbeek Olivier


 

KORTE OMSCHRIJVING

In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt.
 
De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project of onze zogenaamde industriële projetweek. 
Voor wat de ‘in-huis’ projecten betreft gaan we spreekwoordelijk de muren tussen de labo’s ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting. Daarnaast krijg je een specifieke commerciële opdracht waarbij je een businessplan leert opstellen onder de coaching van mensen uit het werkveld. Dit project loopt in samenwerking met UNIZO en is op maat gesneden voor onze TCA-opleiding.
In het ‘uit-huis’ project werk je in een team dat multidisciplinair is samengesteld (zelfs mogelijk een internationale toets heeft) rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd en deels ook begeleid en geevalueerd.
 
Na iedere opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen (peerassessment) zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en in een later stadium de stage.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
  • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
  • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
  • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
  • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
  • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
  • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
  • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
  • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
  • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
  • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
  • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
  • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan in teamverband zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen met het oog op een oplossingsgerichte uitwerking van de opdracht.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren.
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.
  7. De student is in staat om een vlot leesbaar technisch rapport op te stellen in correct Nederlands en dit te documenteren met blokschema's, tekeningen, foto's, enz ...
  8. De student leert enkele professionele vaardigheden zoals oa. presentatietechnieken & timemanagement toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Alle credits uit het 1e algemene jaar en het 2e afstudeerspecifieke programmajaar verworven hebben.

  • Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    • Automatisatie
    • Vermogenselektronica
    • Meettechnieken
    • Verkoop
    • Talen
    • Bedrijfsmanagement
    • Aandrijftechnieken
    • Professionele vaardigheden
    • Toegepaste technologie

    Andere begincompetenties
     

    De competenties zoals aangeleerd in het vak 'professionele vaardigheden', zijnde:

    • Vergadertechnieken
    • Het zakelijk gebruik van internet en e-mailverkeer
    • Time management en zelforganisatie
    • Presenteertechnieken
    • Projectmatig werken
    • Bronnen en rapporteren
    • Multiculturele bewustwording

    LEERINHOUDEN
    • Alle leerstof uit de programmajaren 1EM, 2TCA en 3TCA.

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2TCA-3TCA.
    • Syllabus 'Multiprojecten'
    • Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.
    • Productcatologi allerhande.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    6

     lesuren

      02,31

    practicum en oefeningen:

    36

     lesuren

      13,85

    vormen van groepsleren:

    36

     lesuren

      13,85

    studietijd buiten contacturen:

    180

     klokuren

      69,23

    Verdere toelichting:
    • Bij de start van de multiprojecten lopen infosessies waarbij de doelstellingen van de multiprojecten,het projectmatig werken, opstellen van mindmaps en MS-projects worden toegelicht.
    • De in & uit-huis probleemtaken worden in teamverband uitgewerkt. Lectoren treden op als coaches, niet als lesgevers.
    • De coaches maken een groepsindeling die behouden blijft gedurende zowel MP-1 als MP-2 of de zogenaamde 'In-huis' projecten. Je teamgenoten zijn uitsluitend studenten uit je eigen studiegebied. De groepsgrootte schommelt rond 4à5 studenten afhankelijk van het klasaantal.
    • Tijdens de workshop MP'n vlak voor de start v/h academiejaar worden alle praktische data besproken zoals looptijd per project - inleven PDB of ProjectDataBoek - invullen en indienen 'Peerevalusaties', enz ...
    • Nadat MP-1 ingediend werd valt er een tussenweek waarin de labo's niet toegankelijk zijn. Gedurende die week worden de PDB'n gelezen en beoordeeld door de diverse coaches. Deze resultaten worden individueel met de studenten besproken zodat hieruit belangrijke leerdoelen getrokken kunnen worden met het oog op het volgende project.
    • Iedere groep krijgt per MP een 'projecteigenaar' toegewezen. Hij of zij volgt de groep vooral projectmatig op en kanaliseert alle vragen/problemen.
    • Voor MP-3 of de zogenaamde 'Projectweek', wordt er een nieuwe groepsindeling gebruikt die de diverse afstudeerrichtingen overschrijdt. Het is best mogelijk dat er internationale studenten Plantijn vreemd ingedeeld worden in je groep. In dat geval zal de voertaal Engels zijn.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peer-assessments.
    • (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peer-assessment.
    • Score van peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek  bij de ‘in-huis’ projecten en  van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).
    • Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerking tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is niet toegelaten en wordt beschouwd als fraude.
    • MP wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
    • Ieder PDB is een autentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2010-'11 § 4.6 fraude.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     00,77

    Tweede examenperiode
    • Geen.

     

     

    3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Management
      

    O.O. heeft componenten: Ja
    O.O. bestaat uit componenten Statistiek
    Bedrijfsmanagement
    Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
    Code: 30312
    Academiejaar: 2010-2011
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 7-9
    Aantal studiepunten: 4
    Wegingscoëfficient: 4
    Totaal aantal contacturen: 50
    Totaal studietijd: 104
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Lector(en): Debeuf Peter


     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
          

        Component behoort tot O.O.: Management
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 30313
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kernondersteunend
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 60
        Totaal aantal contacturen: 30
        Totaal studietijd: 62,4
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Debeuf Peter


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.

        Algemene doelstellingen :

        - Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie
        - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken
        - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf
        - Analytische vaardigheden aanscherpen


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan zich een helder beeld vormen van de werking van een bedrijf en krijgt een overzicht van alle bouwstenen voor een goede bedrijfsvoering 
        • De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
        • Met behulp van een aantal oefeningen wordt de leerinhoud verheldert. Dikwijls zijn deze oefeningen in de vorm van een vraagstuk opgesteld waardoor de analystische vaardigheden van de student op de proef worden gesteld.
        LEERINHOUDEN
        • De student leert het verband tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
        • De student krijgt een aanbod van belangrijke operationele technieken en leert deze toe te passen.
        • De student leert een aantal management-methodes gebruikt binnen productie, logistiek en onderhoud.
        • Voor productie, logistiek en onderhoud zal aangetoond worden hoe statistiek wordt aangewend.
        • De inzet van IT wordt verduidelijkt.
        • De student leert wat de inpact is van ethiek op zijn loopbaan.
        • De student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.

        STUDIEMATERIAAL
        • Cursus Bedrijfsmanagement (slides) en oefeningen, departement elektromechanica, Peter Debeuf
        • Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, die kunnen nagelezen worden. 


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        27

         lesuren

          07,63

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        32.4

         klokuren

          91,53

        Verdere toelichting:
      • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
      • LCD-projector en schrijfbord met stiften
      • Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
      • BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de copies te maken. Aanvullend zullen resultaten van oefeningen hier gepubliceerd worden.

      • EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Open boek examen.
        • Schriftelijk

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         00,85

        Tweede examenperiode
        • Open boek examen.
        • Schriftelijk

         

         

        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Statistiek
          

        Component behoort tot O.O.: Management
        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
        Code: 30314
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Module 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 40
        Totaal aantal contacturen: 20
        Totaal studietijd: 41,6
        Deeltijds programma: deel 1
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Debeuf Peter


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Aan de hand van boeiend cijfermateriaal leer je goede tabellen en grafieken opstellen. Je komt te weten dat er verschillende soorten gemiddelden bestaan, ervaart wat nu juist 'spreiding' is en leert ook om na te gaan of er een verband is tussen 2 gegevens (b.v. de buitentemperatuur in juni en je examenresultaten). Je leert hoe je op een gefundeerde wijze uitspraken kunt doen over de'kwaliteit' van je producten, wanneer  je machine gaat uitvallen ... enz  Je leert op een praktische wijze het nut van statistiek.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
          Beroepsspecifieke competenties
          • EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Het praktisch gebruiken van wiskundige statistische modellen in de industrie
        • LEERINHOUDEN
          • Inleiding in de statistiek (mediaan, modus, gemiddelde, regressie en correlatie).
          • Inleiding tot SPC, Gauss-model, Capability, betrouwbaarheidsinterval.
          • De normale verdeling, de Weibull verdeling en het werken met waarschijnlijkheidsformulieren.

          STUDIEMATERIAAL
          • Cursus Statistiek met verwijzing naar relevante internet sites, departement elektromechanica, R. Geubels
          • Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          18

           lesuren

            07,96

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          20.6

           klokuren

            91,15

          Verdere toelichting:

          Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen.


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.     


          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           00,88

          Tweede examenperiode
          Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.

           

           

          3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Keuzepakket en talen
            

          O.O. heeft componenten: Ja
          O.O. bestaat uit componenten Duits
          Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
          Code: 30336
          Academiejaar: 2010-2011
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Module 7-9
          Aantal studiepunten: 5
          Wegingscoëfficient: 5
          Totaal aantal contacturen: 27
          Totaal studietijd: 130
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Lector(en): De Naeyer Katelijn
          Geubels Rudi
          Talboom Sven


           


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                 

                 

                3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Keuzevak SEV
                  

                Component behoort tot O.O.: Keuzepakket
                Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                Code: 30316
                Academiejaar: 2010-2011
                Type: keuze
                Niveau: inleidend
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: Module 9
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 57
                Totaal aantal contacturen: 39
                Totaal studietijd: 74,1
                Deeltijds programma: deel 1
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Talboom Sven


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  Wat houden de ISO-normen precies in?  En hoe begin ik een eigen zaak?

                Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
                    • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader. Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
                    • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
                    • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.
                    LEERINHOUDEN
                  • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
                  • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
                  • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
                  • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
                  • Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap?  welke vormen bestaan er?   hoe start ik een eigen zaak?
                  • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen

                  • STUDIEMATERIAAL
                    • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
                    • Slides.
                    • Addenda die op Blackboard worden geplaatst
                    • De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    36

                     lesuren

                      40,49

                    practicum en oefeningen:

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    49,92

                     klokuren

                      56,14

                    Verdere toelichting:
                    • Hoorcollege met oefeningen;
                    • Vraaggesprek;

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode

                    Voor alle studenten exclusief TCA: Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen

                    Voor de TCA studenten:

                    • enerzijds evaluatie van de studenten ingevolge hun medewerking en inzet tijdens 3 sessies verzorgd door gastsprekers in module 7: de gastsprekers geven punten op basis van de antwoorden die studenten geven op de vragen die door de betrokken gastsprekers worden gesteld tijdens de sessies (de evaluatie van de 3 sessies staan samen op 1/3 van de punten)
                    • anderzijds evaluatie van de overige 6 sessies (hoorcolleges) door middel van een schriftelijk examen, bestaande uit een gedeelte open vragen en een gedeelte meerkeuzevragen (dit schriftelijk examen staat op 2/3 van de punten)

                    tijd voor examinering
                    uren
                    3

                    %
                     
                     03,37

                    Tweede examenperiode
                    Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen

                     

                     

                    3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Keuzevak Wiskunde
                      

                    Component behoort tot O.O.: Keuzepakket
                    Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                    Code: 30317
                    Academiejaar: 2010-2011
                    Type: keuze
                    Niveau: uitdiepend
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: Module 9
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 57
                    Totaal aantal contacturen: 38
                    Totaal studietijd: 74,1
                    Deeltijds programma: deel 1
                    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Geubels Rudi


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    In deze cursus gaan we dieper in op enkele wiskundige rekentechnieken en inzichten die belangrijk zijn om de technische disciplines zoals gezien tijdens de opleiding, beter wiskundig-theoretisch te begrijpen. Zo worden een aantal principes terug opgefrist en uitgediept. Deze cursus vormt een goede voorbereiding voor studenten die eraan denken om nog verder te studeren (vb als voorbereiding op het schakeljaar van een Master opleiding).

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        • De student is in staat om basiswiskunde vlot te kunnen gebruiken in de andere opleidingsonderdelen.
                        • De student kan de relatie tussen wiskunde en techniek herkennen.
                        • Het analytisch vermogen van de student vergroten, ten voordele van het oplossen van vakspecifieke technische problemen.
                        • Voorbereiding naar het schakeljaar van het Master programma.
                        LEERINHOUDEN
                        • Limieten en asymptoten
                        • Afgeleiden, partiële afgeleiden en toepassingen ervan
                        • Integralen, meervoudige integralen en toepassingen ervan
                        • Fourrierreeksen
                        • Matrices en toepassingen ervan

                        STUDIEMATERIAAL
                        • Cursus "Wiskunde Blok IX", R. Geubels, departement Elektromechanica
                        • Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        36

                         lesuren

                          49,25

                        practicum en oefeningen:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        35.1

                         klokuren

                          48,02

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        • Schriftelijk examen met 100% oefeningen.

                        tijd voor examinering
                        uren
                        2

                        %
                         
                         02,74

                        Tweede examenperiode
                        • Idem

                         

                         

                        3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Duits
                          

                        Component behoort tot O.O.: Keuzepakket en talen
                        Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                        Code: 30273
                        Academiejaar: 2010-2011
                        Type: kern
                        Niveau: inleidend
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: Module 7
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 43
                        Totaal aantal contacturen: 27
                        Totaal studietijd: 55,9
                        Deeltijds programma: deel 1
                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                        Onderwijstaal: Duits
                        Lector(en): De Naeyer Katelijn
                        Van Vlaslaer Veerle


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.

                        Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.

                        Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
                        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
                        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
                        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
                        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
                        Beroepsspecifieke competenties

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
                          2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.
                          LEERINHOUDEN
                          • Basisgrammatica
                          • Technische woordenschat
                          • Technische teksten (bv. handleidingen, krantenartikels,…)
                          • Liedjesteksten

                          STUDIEMATERIAAL
                          • Cursus Duits, departement Elektromechanica, K.De Naeyer
                          • Vertalend woordenboek Duits-Nederlands.

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          12

                           lesuren

                            15,79

                          practicum en oefeningen:

                          6

                           lesuren

                            07,89

                          vormen van groepsleren:

                          9

                           lesuren

                            11,84

                          studietijd buiten contacturen:

                          49

                           klokuren

                            64,47

                          Verdere toelichting:
                          • Vertaalopdrachten in groep
                          • Hoorcollege in combinatie met leergesprek

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          • Evaluatie van de vertaling/presentatie van technische teksten; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel: 20% van de punten.
                          • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd. Evaluatie van grammatica- en woordenschatkennis en het interpreteren van een ongeziene technische tekst: 80% van de punten.

                          tijd voor examinering
                          uren

                          %
                           
                           00,00

                          Tweede examenperiode
                          • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (20%).
                          • Schriftelijk examen (grammatica, woordenschat, interpreteren van een ongeziene technische tekst) : 80% van de punten.

                           

                           

                          3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Veiligheid en VCA
                            

                          O.O. heeft componenten: Neen
                          Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                          Code: 30320
                          Academiejaar: 2010-2011
                          Type: kern
                          Niveau: gespecialiseerd
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: Module 7
                          Aantal studiepunten: 3
                          Wegingscoëfficient: 3
                          Totaal aantal contacturen: 30
                          Totaal studietijd: 78
                          Deeltijds programma: deel 1
                          Examencontract: niet mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Bekx Frank


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING
                          De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hoger geschoolde technicus, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.

                          Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:
                          • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
                          • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
                          • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
                          • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
                          • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

                            Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
                          Beroepsspecifieke competenties

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            1. De student kan veilig werken.
                              DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
                              DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
                            2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
                            3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
                            4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
                              a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
                              b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
                              Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/TCA/SAP, departement elektromechanica .

                          • Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                            • Alle onderdelen van het tweede opleidingsjaar.

                            Andere begincompetenties
                            • Geen

                            LEERINHOUDEN
                            • DEEL I:
                              • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen. (verplichte deelname)
                              • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
                                • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
                                • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
                                • Werkvergunningen.
                                • Bedrijfsnoodplan.
                                • Lawaai en omgeving.
                                • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
                                • Stralingsgevaar.
                                • Asbestgevaar.
                                • Gevaarlijke producten.
                                • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
                                • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
                                • Besloten ruimten.
                                • Hijsen, tillen en dragen.
                                • Struikelen, uitglijden en vallen.
                                • Machines en gereedschappen.
                                • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
                                • Werken in de hoogte.
                            • DEEL II:
                              • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
                                • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
                                • VCA-implementatie.
                                • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
                            • DEEL III:
                              •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.

                            STUDIEMATERIAAL
                            • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
                            • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
                            • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
                            • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op pc's in EMI-ruimte raadpleegbaar.
                            • Leervraaggesprekken in groepsverband.
                            • LCD– en overheadprojectie.
                            • Bordschema’s.

                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            27

                             lesuren

                              34,62

                            practicum en oefeningen:

                             lesuren

                              00,00

                            vormen van groepsleren:

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                            48

                             klokuren

                              61,54

                            Verdere toelichting:
                            • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
                            • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                            • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
                            • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1x60 minuten.
                            • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
                            • VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.

                            tijd voor examinering
                            uren
                            3

                            %
                             
                             03,85

                            Tweede examenperiode
                            • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
                            • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1x60 minuten.
                            • Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en  de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
                            • VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.

                             

                             

                            3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Strategie en onderhandelen
                              

                            O.O. heeft componenten: Ja
                            O.O. bestaat uit componenten Sociale stijl en strategie
                            Communicatie en onderhandelen
                            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                            Code: 30337
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Module 7
                            Aantal studiepunten: 5
                            Wegingscoëfficient: 5
                            Totaal aantal contacturen: 50
                            Totaal studietijd: 130
                            Examencontract: mogelijk
                            Deliberatie: mogelijk
                            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                            Lector(en): Geubels Rudi
                            Verstraeten Bart

                            beschrijving nog niet beschikbaar

                             

                            3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Sociale stijl en strategie
                              

                            Component behoort tot O.O.: Strategie en onderhandelen
                            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                            Code: 30338
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Type: kern
                            Niveau: uitdiepend
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Module 7
                            Aantal studiepunten: nvt
                            Wegingscoëfficient: 50
                            Totaal aantal contacturen: 29
                            Totaal studietijd: 65
                            Deeltijds programma: deel 1
                            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                            Onderwijstaal: Nederlands
                            Lector(en): Geubels Rudi


                             

                            KORTE OMSCHRIJVING

                            In deze onderwijseenheid leer je de(commerciële) reactie van je gesprekspartner inschatten, gebaseerd op zijn of haar gedrag. Je leert je eigen stijl kennen en technieken om nog beter met verschillende stijlen professioneel te communiceren. Dit helpt je dan weer in je strategiebepaling wanneer je met uw gesprekspartner in onderhandeling gaat.


                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
                            • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
                            • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
                            • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
                            • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
                            • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
                            • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
                            • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
                            • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          • De student herkent stress situaties en kan er gepast op reageren.
                          • De student herkent en voorspelt menselijk gedrag in commerciële situaties.
                          • De student kan zijn eigen stijl aanpassen aan deze van de contactperso(o)n(en).
                          • De student kan een strategie opstellen t.b.v. het verkoopgesprek en het beheer van het klantenrayon.
                          • LEERINHOUDEN
                          • Spanning en stress-situaties leren ontdekken.
                          • Menselijk gedrag analyseren op basis van openheid en bevestiging.
                          • Analyse van 4 specifieke stijlen:
                               o Doorduwer, Expressieve, Gemoedelijke en Analyticus.
                               o Hoofdthema van elke stijl.
                               o Hoe het aanpassingsvermogen te verhogen.
                          • Strategie in menselijke relaties.
                          • Verkoopstrategie in de “complexe” verkoop.

                          • STUDIEMATERIAAL
                          • Cursus Sociale Stijl & Strategie, R. Geubels, Departement Elektromechanica.
                          • Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8).

                          • WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            27

                             lesuren

                              34,62

                            practicum en oefeningen:

                            0

                             lesuren

                              00,00

                            vormen van groepsleren:

                            0

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                            49

                             klokuren

                              62,82

                            Verdere toelichting:
                            • Geen

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                            • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
                              Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

                            tijd voor examinering
                            uren
                            2

                            %
                             
                             02,56

                            Tweede examenperiode
                            • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
                              Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.

                             

                             

                            3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Communicatie en onderhandelen
                              

                            Component behoort tot O.O.: Strategie en onderhandelen
                            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                            Code: 30339
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Type: kern
                            Niveau: uitdiepend
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Module 7
                            Aantal studiepunten: nvt
                            Wegingscoëfficient: 50
                            Totaal aantal contacturen: 21
                            Totaal studietijd: 65
                            Deeltijds programma: deel 1
                            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                            Onderwijstaal: Nederlands
                            Lector(en): Verstraeten Bart


                             

                            KORTE OMSCHRIJVING

                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
                            • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
                            • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
                            • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
                            • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            • De student kan op basisniveau doelgerichte tweegesprekken voeren.
                            • De student kan als deelnemer en voorzitter gepast aan vergaderingen participeren.
                            • De student kan effectief onderhandelen vanuit een positionele of principiële aanpak.
                            • De student kan zowel bilateraal (tweegesprek) als multilateraal (vergadering) geslaagde onderhandelingen voeren.
                            • De student kan constructief met conflicten omgaan.
                            LEERINHOUDEN
                            • Elementen van communicatie
                            • Gesprekstechnieken
                            • Vergaderingen
                            • Conflicthantering
                            • Onderhandelingen

                            STUDIEMATERIAAL
                            • Cursus Professionle communicatie & onderhandelen, departement Elektromechanica
                            • Videomateriaal onderhandelingen

                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            8

                             lesuren

                              13,79

                            practicum en oefeningen:

                            10

                             lesuren

                              17,24

                            vormen van groepsleren:

                            0

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                            37

                             klokuren

                              63,79

                            Verdere toelichting:
                            • Hoorcolleges met leergesprekken
                            • Oefencolleges met individuele en groepsoefeningen

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                          • Permanente evaluatie (100 %):
                            • Onderhandelingen/onderhandelingsvergaderingen & feedback (70 %)
                              Criteria:
                              1. effectiviteit
                              2. toonzetting
                              3. taalgebruik
                              respectievelijk (feedback)
                              1. relevantie
                              2. toonzetting
                              3. taalgebruik
                            • Schriftelijke proef (laatste college) met kennisvragen (30 %)

                          • tijd voor examinering
                            uren
                            3

                            %
                             
                             05,17

                            Tweede examenperiode
                          • Schriftelijk examen met kennis- en toepassingsvragen (100%)
                          •  

                             

                            3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Stage
                              

                            O.O. heeft componenten: Neen
                            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                            Code: 30340
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Type: kernondersteunend
                            Niveau: gespecialiseerd
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
                            Aantal studiepunten: 18
                            Wegingscoëfficient: 18
                            Totaal aantal contacturen: 3
                            Totaal studietijd: 468
                            Deeltijds programma: deel 2
                            Examencontract: niet mogelijk
                            Deliberatie: mogelijk
                            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                            Onderwijstaal: Nederlands
                            Lector(en): Bekx Frank
                            Boermans Eli
                            Broeckx Alex
                            Casteels Jan
                            Coremans Roel
                            De Pauw Erik
                            Debeuf Peter
                            Duschek Cois
                            Geubels Rudi
                            Lintermans Marc
                            Pauwels Bert
                            Thijs Alain
                            Van de Peer Filip
                            Van den Broeck Jo
                            Van der Sypt Gert
                            Van Goethem Wim
                            Van Grieken Geert
                            Van Meroye Tom
                            Van Mol Bart
                            Vanbrabant Bart
                            Vangrunderbeek Olivier
                            Verelst Frank
                            Verhulst Peter


                             

                            KORTE OMSCHRIJVING

                            Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van zowel technische als commerciële werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
                            Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en de ontwikkeling van je sociale- en communicatieve vaardigheden. Daarbij komen ook ethische en deontologische probleemstellingen uit het beroep aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.


                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
                            • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
                            • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
                            • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
                            • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
                            • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
                            • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
                            • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
                            • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
                            • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
                            • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
                            • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
                            • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
                            • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
                            • EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
                            • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
                            • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
                            • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
                            • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
                            • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
                            • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
                            • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
                            • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
                            • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
                            • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
                            • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
                            • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
                            • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
                            • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
                          • Leren rapporteren in een correcte technische en commerciële taal 
                          • Oplossingsgericht een probleem kunnen uitwerken met oog voor ethische- en deontologische principes op basis van aantoonbaar eigen werk
                          • Sociale- en communicatieve vaardigheden opdoen 
                          • Projectmatig en multidisciplinair werken

                          • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                            • Alle credits uit het eerste gemeenschappelijke jaar EM en het tweede jaar TCA.

                            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                            • Multiprojecten

                            Andere begincompetenties
                            • Geen

                            LEERINHOUDEN
                             
                          • Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode


                          • STUDIEMATERIAAL
                             
                          • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
                          • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica


                          • WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            3

                             lesuren

                              00,64

                            practicum en oefeningen:

                             lesuren

                              00,00

                            vormen van groepsleren:

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                            465

                             klokuren

                              99,36

                            Verdere toelichting:
                            • Informatiesessie voor de start van de stageperiode, zie hiervoor de PAT-berichten.
                            • Een mulmtidisciplinaire Stage-opdracht van 58 werkende dagen.
                            • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en stagebegeleider.
                            • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
                            • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.
                            • Een attest voor gezondheidsbeoordeling afgeleverd door een arbeidsgeneesheer waaruit blijkt dat de stagiair voldoende geschikt bevonden is met betrekking tot de stage-opdracht. Zonder dit attest kan de stageperiode geen aanvang nemen.


                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                            • Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
                            • Alle rapporten en stageverslagen inclusief meest interessantste werk en de opdrachten rond sociale - & communicatievaardigheden en veiligheid dienen aantoonbaar eigen werk te zijn. Zie hiervoor de departementale aanvullingen bij het onderwijs- en examenreglement, punt 4.6 Fraude, in de studiegids 2010-'11.
                            • Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
                            • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
                            • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
                            • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
                            • familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

                            tijd voor examinering
                            uren
                            0

                            %
                             
                             00,00

                            Tweede examenperiode
                            • Geen

                             

                             

                            3 Elektromechanica - 3TCA - Onderdelen - Bachelor proef
                              

                            O.O. heeft componenten: Neen
                            Afstudeerrichting: EM:Elektromechanica
                            Code: 30341
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Type: kernondersteunend
                            Niveau: gespecialiseerd
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Module 8-9
                            Aantal studiepunten: 15
                            Wegingscoëfficient: 15
                            Totaal aantal contacturen: 2,67
                            Totaal studietijd: 390
                            Deeltijds programma: deel 2
                            Examencontract: niet mogelijk
                            Deliberatie: mogelijk
                            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                            Onderwijstaal: Nederlands
                            Lector(en): Beylemans Amedee


                             

                            KORTE OMSCHRIJVING
                             

                            De bachelorproeg vormt het sluitstuk van je opleiding. Het is de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen op het niveau van bachelor. Je toont ermee aan dat je in staat bent om een moeilijk multidisciplinaire taak of probleemstelling, met daarin duidelijke aspecten naar je afstudeerrichting, uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende praktische techniciteit en berust op minimum 70% aantoonbaar eigen werk. Dat eigen werk kan bestaan uit berekeningen, uitgewerkte programmalistings, mechanische- en elektrische ontwerptekeningen, eigen tekstmateriaal dat zorgvuldig is opgebouwd uit wetenschappelijke bronnen, enz...

                            Uiteraard sta je daar niet alleen voor. Bij het schrijven en uitwerken van je thesis zul je kunnen rekenen op een ervaren coach die zorgt voor een procesmatige begeleiding.


                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
                            • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
                            • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
                            • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
                            • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
                            • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
                            • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
                            • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
                            • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
                            • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
                            • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
                            • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
                            • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
                            • EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
                            • EM320 De student is in staat om meet- en regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
                            • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
                            • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
                            • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
                            • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
                            • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
                            • EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
                            • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
                            • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
                            • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
                            • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
                            • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
                            • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
                            • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
                            • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
                            • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            • De student(e) kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
                            • De student(e) is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.
                            • De student(e) kan duidelijke en gestructureerde teksten schrijven en daarin de gepaste technisch-wetenschappelijke terminologie voor gebruiken.
                            • De student leert om een probleem conceptueel te onderbouwen en daarbij gebruik te maken van ontwerpsoftware.
                            • De student(e) leert om op een wetenschappelijke correcte wijze bronvermeldingen en bibliografische verwijzingen toe te passen voor cursussen, boeken, tijdschriften en internet.

                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                            • Alle credits verworven uit de programmajaren 1 en 2 van de professionele bachelor Elektromechanica.

                            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                            • Multiprojecten
                            • Stage

                            Andere begincompetenties
                            • Uiterlijk op 15/03/'11 in het bezit zijn van een goedgekeurde en door alle partijen ondertekende stage- & eindwerkovereenkomst .
                            • Een goedgekeurde en ondertekende eindwerkopdracht.

                            LEERINHOUDEN
                            • De bachelorproef sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
                            • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld die in het verlengde ligt van zijn eigen afstudeerrichting een studie kan opzetten, uitvoeren, weergeven en gemotiveerd verklaren.
                            • De bachelorproef  is tegelijk een oefening in het correct schriftelijk technisch taalgebruik en rapportering.
                            • De bachelorproef is een mondelinge oefening op basis van een powerpoint voorstelling voor een jury van lectoren en vertegenwoordiger(s) van het werkveld.
                            • De student(e) leert om taalkundig en technisch correct te antwoorden op kritische vragen vanuit de jury. 

                            STUDIEMATERIAAL
                          • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
                          • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
                          • Alle relevante handleidingen en technische data verworven tijdens de stage- & eindwerkperiode op het bedrijf.

                          • WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                             lesuren

                              00,00

                            practicum en oefeningen:

                            2

                             lesuren

                              00,51

                            vormen van groepsleren:

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                            387,33

                             klokuren

                              99,32

                            Verdere toelichting:
                            • Informatiesessie in de periode vlak voor de aanvang van de stage- en eindwerkperiode.
                            • De thesis uitschrijven waarbij je minimaal twee keer gebruik moet maken van de adviezen van de toegewezen projectmatige EW-coach.
                            • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 18 maart 2011.
                            • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
                            • Het eindwerk wordt in de eerste examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 6 juni 2011 te 17.00 u.
                            • Het eindwerk wordt in de tweede examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 26 augustus 2011 te 17.00 u.

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                            • Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
                            • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
                            • Evaluatie door een vierkoppige gemengde jury van lectoren en mensen uit het beroepsveld a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
                            • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
                            • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
                            • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
                            • Bachelorproef wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
                            • Een bachelorproef is een authentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2010-'11 § 4.6 fraude.

                            tijd voor examinering
                            uren
                            0,67

                            %
                             
                             00,17

                            Tweede examenperiode
                            • Idem, zie eerste examenperiode.