1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Bio-organische chemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
00152 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Eiwitten zijn biopolymeren die essentieel zijn voor elke levende cel. Chemische processen in het lichaam worden voor een belangrijk deel geregeld door deze eiwitten. De eigenschappen van deze eiwitten zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en de daarbij horende chemische reacties. Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende ‘bio’-organische chemie. Het reactiepatroon van een organische verbinding is onder te brengen in een aantal algemeen geldende basisprincipes. Wanneer er eenmaal voldoende kennis van deze basisprincipes is verworven kunnen deze gebruikt worden om biochemische reacties te bekijken
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Na deze lessenreeks kent de student de belangrijke factoren die de eigenschappen van organische moleculen bepalen: isomerie, inductief en mesomeer effect, aromaticiteit
- De student kent de belangrijkste soorten organische reacties.
- Door oplossen van opdrachten werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties:
- ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid
- beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
gevolgd hebben van het opleidingsonderdeel "Chemie" uit periode 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Belangrijke factoren die eigenschappen van organische moleculen bepalen:
- isomerie (structuur-, plaats-, geometrische en optische isomeren)
- naamvorming geometrische en optische isomeren (cis/trans, R/S)
- polariteit van een organische binding
- elektronenaffiniteit
- aromaticiteit
- inductief/mesomeer effect
- De organische reacties van de verschillende functionele groepen van oa eiwitten
- begrijpen van een reactie: reactiecoordinaat, energieverloop, gerichtheid van botsingen
- actoren die de organische reactie bepalen
- de reacties van de verschillende functionele groepen met oa SN1/SN2/additie/oxidatie en reductie/hydrolyse/isomerisatie/keto-enol evenwichten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Noodzakelijk studiemateriaal:
- cursus I. Gutschoven ‘Bio-organische chemie’
E-campus voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, opdrachten
- Aanbevolen studiemateriaal:
- 'Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
- 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
- ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-
Materiaal aanwezig in de bibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
30,59
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
65,88
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT2-1:
Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen gesteld worden. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de belangrijke factoren die de eigenschappen van organische (bio)-moleculen en hun chemische reactie bepalen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken
- Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT2-1:
Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen gesteld worden. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de belangrijke factoren die de eigenschappen van organische (bio)-moleculen en hun chemische reactie bepalen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken
- Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
-
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
|
| |
|