|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Bloedarmoede of anemie is een vaak voorkomende aandoening. Voeding kan één van de oorzaken zijn die door een aantal analyses uit te voeren, kan angetoond worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
- BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
- BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
- BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Interpreteert en rapporteert eenvoudige experimentele data.
- Hheeft inzicht in het belang van de pre-analytische en analytische fase
- Heeft inzicht in de invloed van voedingsbestanddelen op bloedarmoede
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Kennis en vaardigheden verworven in voorgaande perioden en kennis van de leerstof uit periode 3
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Bloedarmoede kan vele oorzaken hebben en voeding speelt een belangrijke rol bij het ontstaan ervan. De oorzaken van bloedarmoede die verband houden met (bestanddelen in de) voeding trachten we te achterhalen. Een goede inschatting van de bloedonderzoeken, uitgevoerd in een klinisch laboratorium, zijn van groot belang.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus hematologie theorie en practicum (R.Flies en P.Winnen)
- Referenties: diverse referenties in bibliotheek en op internet (voor een uitgebreide lijst verwijzen we naar het periodeboek van periode 3)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,47
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
56
|
lesuren
|
69,14
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
24,69
|
Verdere toelichting:
Groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Beoordeling groep
- Evaluatie van het 'groepsproces' (30% van de punten)
- Beoordelingscriteria
- het stappenplan wordt gehanteerd
- alle leden hebben een inbreng in de groep
- er wordt naar elkaar geluisterd
- taken worden in overleg verdeeld
- beslissingen worden in consensus genomen
- er is overeenstemming tussen planning en realisatie, er wordt eventueel bijgestuurd
- problemen, meningsverschillen worden besproken
- er wordt in de groep rekening gehouden met feedback van tutor en projectteambegeleiders
- Middelen
- opvolging en beoordeling door tutor
- reflectievergadering
- evaluatie van het 'groepsproduct' (30% van de punten)
- uitwerking van de vergelijkende studie in een duidelijk rapport.
- tekst en grafieken in Word en Excel.
- Presentatie van de studie voor de hele klasgroep in een zelf gekozen vorm.
- Beoordelingscriteria
- vormgeving: Opbouw
- vormgeving: Lay-out / hulpmiddelen
- vormgeving: Zinsbouw
- vormgeving: Woordkeuze
- inhoud: Formulering doelstellingen, resultaten,methoden, besluiten
- inhoud: Onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
- inhoud: Wetenschappelijke juistheid resultaten
- inhoud: Wetenschappelijke juistheid methoden
- inhoud: Wetenschappelijke juistheid besluit / argumentatie en visie
- inhoud: Literatuur
- Middelen
- opvolging en beoordeling door VUP en lectorengroep (vergelijking met de resultaten van de andere groepen)
- evaluatie van de individuele bijdrage (30% van de punten)
- Beoordelingscriteria
- aanwezigheid tijdens de groepssessies
- aanbrengen informatie
- inbreng in de discussie bij het bespreken van de problemen
- inbreng in de discussie bij het komen tot de eindoplossing
- uitvoeren van taken op een goede, correcte en volledige manier
- uitvoer van taken tegen afgesproken tijdstip
- bijdrage tot een opbouwende samenwerking
- middelen
- peer assesment
- reflectievergadering
- Toets over de leerstof van het project: tijdens het schriftelijk examen hematologie (10 % van de punten)
-
- het eindcijfer kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de praktijksessies, vergaderingen, inleidingsles en projectvoorstelling - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties - Minimum voorwaarden om te slagen: - Geslaagd zijn op minstens 3 van de 4 beoordelingsaspecten - Op elk beoordelingsniveau een score > 7/20 In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd
.
|