1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Project: Eiwitten |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
00327 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
53 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Project waarin de studenten een aantal theoretische en praktische opdrachten rond eiwitten uitvoeren
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
- BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
- BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student voert de experimenten ovalbuminebepaling/hydroxiprolinebepaling correct uit
- De student kan het belang van elke stap en deze bepalingen toelichten
- Door gebruik te maken van enkele technieken (uitzouten, spectrometrie, zuurtegraad) past de student begrippen als extinctiecoëfficiënt, specifieke extinctie, molmassa en verdunningsfactoren) toe.
- De student past de eerder opgedane kennis waaronder werken met verdunningsfaktoren, opstellen van een ijklijn en lineare regressie, toe.
- De student interpreteert de resultaten van zijn experiment en verklaart hoe deze informatie geven over de structuur van het eiwit/de kwaliteit van vlees
- De student ervaart via experimenten (en literatuursearch) tal van structurele eigenschappen van eiwitten en kan deze benoemen. De eerste kennismaking moet vooral toegespitst zijn op de ruimtelijke oprolling en de opbouw van deze biomoleculen.
- De student is in staat elementaire zoekopdrachten te doen, dit in heldere taal te verwoorden (max. 3 blz.), te rapporteren, te illusteren, te refereren. Dit rapport moet publiceerbaar zijn in een wetenschappelijk tijdschrift op elementair niveau.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Chemie, Meten is weten, De cel, Bio-organische chemie, Instrumentele analyse, Eiwitten
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Praktijkgedeelte :
- Practicum 1: Isolatie van ovalbumine uit wit van een ei en bepaling hierin van de SH-groepen.
- Practicum 2: Kwaliteitscontrole van gehakt via een kleurtechnische meting van het aminozuur hydroxyproline in collageen-eiwit.
- Zoekopdracht
- In een eerste fase zoekt de student in groep de belangrijkste elementen (aangegeven in dit zelfstudiepakket) op, verklaart hij alle onduidelijke begrippen. Hierna krijgt de projectgroep een toepassingsgebied (diagnose of deficiënties) van enzymen en structureert de resultaten van de zoekopdracht. Later moet de projectgroep deze duidelijk presenteren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Projecthandleiding
- e-campus voor presentaties 'projectvoorstelling',externe links, elektronische versie van de projecthandleiding,
- e-campus voor praktische organisatie van labosessies en presentatie, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica,vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
- cursus: "Eiwitten, enzymen en hormonen"
- Syllabus communicatieve vaardigheden
- Cursus 'noteren en verslaggeving'
- Internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,47
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
09,88
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
49,38
|
studietijd buiten contacturen:
|
28
|
klokuren
|
34,57
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- groepswerk (groepsproces: 25 %; groepsprodukt: 25 %)
- individuele bijdrage: 25 %
- projecttoets op de laatste dag van de projectweek
- in geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Projecttoets
in geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
|
| |
|