ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Inleiding in de bio-organische chemie
  

Component behoort tot O.O.: Chemie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10031
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 26
Totaal aantal contacturen: 17
Totaal studietijd: 33,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING
Bijna alle verbindingen die in biologische processen een rol spelen, zijn voor een aanzienlijk deel uit koolstof opgebouwd. Bio-organische chemie wil de brug slagen tussen organische chemie en biochemie. De veranderingen die koolstofverbindingen ondergaan in de levende cel zijn in wezen dezelfde als de reacties uitgevoerd in een laboratorium.  Biologische verbindingen zijn weliswaar groter en complexer van structuur dan de meeste organische verbindingen, maar het gedeelte dat tijdens een biologisch proces de werkelijk chemische veranderingen ondergaat is slechts beperkt en op zich niet ingewikkelder van structuur dan de meeste kleine organische moleculen. Deze lessenreeks handelt over belangrijke onderdelen van verschillende bio-organische moleculen

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student onderscheidt de verschillende klassen van verbindingen.
    • De student interpreteert de verschillende voorstellingswijzen van een molecule.
    • De student geeft organische moleculen een naam en herkent de verschillende functionele groepen herkennen in de naamgeving.
    • De student herkent de belangrijkste biomoleculen.
    • De student heeft een uitgebreide kennis van aminozuren: hun structuur, de klassificatie en het zuurbasegedrag.
    • De student werkt door deelname aan het oplossen van klassikaal uitgedeelde opdrachten aan de ontwikkeling van volgende competenties:
      -           ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid
      -           beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken
    LEERINHOUDEN
    • De verschillende klassen van verbindigen:
      Alifatische moleculen
      Cyclische moleculen
      Heterocyclische moleculen
      Aromatische moleculen
      Congeneren
    • De verschillende manieren om een molecule voor te stellen:
      Fisherprojectie
      Wedge projectie
      Skeletstructuur
    • Basisbegrippen van de naamgeving van organische moleculen
    • De belangrijkste biomoleculen:
      Suikers
      Eiwitten
      Lipiden en lipoproteïne
      Nucleïnezuren
    • Aminozuren
      klassificatie van aminozuren
      structuur van de 20 belangrijkste aminozuren
      zuurbase gedrag van de aminozuren
      isoelektrisch punt
      zwitterion

    STUDIEMATERIAAL
    • Noordzakelijk studiemateriaal:
      cursus I.. Gutschoven ‘Inleiding in de bio-organische chemie’
      E-campus voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps
      Aminozuren: http://www.biology.arizona.edu/biochemistry/problem_sets/aa/aa.html
    • Aanbevolen studiemateriaal:
      ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
      'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
      ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3
      Materiaal aanwezig in de bibliotheek

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      36,84

    practicum en oefeningen:

    2

     lesuren

      05,26

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    21

     klokuren

      55,26

    Verdere toelichting:
    • hoorcollege, werkcollege en praktijksessie
    • Gedurende de lessenreeks worden door de verantwoordelijke lector verschillende klassikale opdrachten gegeven. Deze vragen behandelen belangrijke 'randonderwerpen' die nodig zijn voor het begrijpen van de lessen (oa zuurbasegedrag, aromaticiteit van een moleculen, extra oefeningen). De studenten lossen deze vragen zoveel mogelijk in groep op. De antwoorden op deze vragen komen aan bod tijdens de praktijksessies.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • INT1-1
    • Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van organische (bio)-moleculen, hun naamgeving, voorstellingswijzen en hun chemische eigenschappen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                      - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                      - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                      - niet uitvoeren van individuele taken
                      - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

    • Afwezigheden:

    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief

    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.

    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    • Multiple-choice examens worden gequoteerd met puntenaftrek

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     02,63

    Tweede examenperiode
    • INT1-1
    • Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van organische (bio)-moleculen, hun naamgeving, voorstellingswijzen en hun chemische eigenschappen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                        - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                        - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                        - niet uitvoeren van individuele taken
                        - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

    • Afwezigheden:

      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief

      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.

      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    • Multiple-choice examens worden gequoteerd met puntenaftrek