ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Oplossingen maken
  

Component behoort tot O.O.: Chemie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10032
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 39
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Meyers Caroline
Reyniers Kathy
Theunen Marjorie
Van Cleemput Marjan
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

In “Oplossingen maken” worden verdunningsvraagstukken aangewend om de studenten te laten oefenen op het correct gebruiken van en rekenen met eenheden en concentratie- en eenvoudige stoechiometrische berekeningen uit te voeren. Tijdens de praktijksessies leren de studenten zelf verdunningen te maken rekening houdend met de regels van het analytisch werken. . Alle handelingen worden correct genoteerd in een laboschrift en verslagen geven de studenten de mogelijkheid om hun verworven labovaardigheden te verwoorden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

     

    Gebruikt eenheden correct en rekent  met deze eenheden

    Voer concentratieberekeningen uit

    Voert eenvoudige stoechiometrische berekeningen uit

    Berekent en maakt oplossingen en verdunningen 

    De student weet hoe hij een laboschrift moet bijhouden en hoe een verslag gemaakt moet worden.

    Na deze lessenreeks beheerst de student volgende laboratoriumtechnieken : 
    - het gebruik van balansen                                                                          
    - keuze en het hanteren van het gepaste volumetrisch glaswerk                
    - nauwkeurig afwegen.                                                                                  
    - vlot een volume afmeten met een pipet.                                                 
    - nauwkeurig een verdunningsreeks maken.   

    LEERINHOUDEN
    • Korte herhaling van de basisbegrippen :
      -     Atoommassa
      -     Molecuulmassa
      -     Mol
      -     Molaire massa
      -     Concentratiebegrippen
    • Concentratierekenen
    • Verdunningsvraagstukken
    • Basisregels analytisch werken in een labo
    • Maken van oplossingen van verschillende concentraties

    STUDIEMATERIAAL
    • Experimentele vaardigheden deel 1 – Kathy Reyniers - ISBN 978 90 382 1611 9
    • E-campus: P:\Educatie\Lector aan Student\LV\opleiding_BL\1BL  WE -slides 
    • Elearning oefeningen
    • B b: opdrachten en testjes
    • Rekenmachine
    • Periodiek systeem der elementen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    8

     lesuren

      17,39

    practicum en oefeningen:

    20

     lesuren

      43,48

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      34,78

    Verdere toelichting:
    • Werkcolleges  met oefeningen.
    • Lab: de studenten werken meestal per 2.
      Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    • a: INT1-1 schriftelijk examen met kennis-,inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen /20  
    • b: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van                                     houding , werk, inzicht, testjes ( /5) en  verslagen /(5)
    •  De punten verworven op de verschillende onderdelen (a en b) worden samengeteld en worden herleid naar 20 punten  
    • Afwezigheden praktijk

    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
     
    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
       
      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
           

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     04,35

    Tweede examenperiode
    • Enkel onderdeel a kan hernomen worden : INT1-1 schriftelijk examen /20
    • De verworven punten van onderdeel b (praktijk) 1° examenperiode blijven behouden /10
    • De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

       

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties