|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In “Oplossingen maken” worden verdunningsvraagstukken aangewend om de studenten te laten oefenen op het correct gebruiken van en rekenen met eenheden en concentratie- en eenvoudige stoechiometrische berekeningen uit te voeren. Tijdens de praktijksessies leren de studenten zelf verdunningen te maken rekening houdend met de regels van het analytisch werken. . Alle handelingen worden correct genoteerd in een laboschrift en verslagen geven de studenten de mogelijkheid om hun verworven labovaardigheden te verwoorden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
- BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Gebruikt eenheden correct en rekent met deze eenheden
Voer concentratieberekeningen uit
Voert eenvoudige stoechiometrische berekeningen uit
Berekent en maakt oplossingen en verdunningen
De student weet hoe hij een laboschrift moet bijhouden en hoe een verslag gemaakt moet worden.
Na deze lessenreeks beheerst de student volgende laboratoriumtechnieken : - het gebruik van balansen - keuze en het hanteren van het gepaste volumetrisch glaswerk - nauwkeurig afwegen. - vlot een volume afmeten met een pipet. - nauwkeurig een verdunningsreeks maken.
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Korte herhaling van de basisbegrippen : - Atoommassa - Molecuulmassa - Mol - Molaire massa - Concentratiebegrippen
-
Concentratierekenen
-
Verdunningsvraagstukken
-
Basisregels analytisch werken in een labo
-
Maken van oplossingen van verschillende concentraties
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Experimentele vaardigheden deel 1 – Kathy Reyniers - ISBN 978 90 382 1611 9
-
E-campus: P:\Educatie\Lector aan Student\LV\opleiding_BL\1BL WE -slides
-
Elearning oefeningen
-
B
b: opdrachten en testjes
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
17,39
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
43,48
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
34,78
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges met oefeningen.
- Lab: de studenten werken meestal per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
a: INT1-1 schriftelijk examen met kennis-,inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen /20
- b: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van houding , werk, inzicht, testjes ( /5) en verslagen /(5)
- De punten verworven op de verschillende onderdelen (a en b) worden samengeteld en worden herleid naar 20 punten
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten. - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel onderdeel a kan hernomen worden : INT1-1 schriftelijk examen /20
- De verworven punten van onderdeel b (praktijk) 1° examenperiode blijven behouden /10
- De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|