1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Introductie in de klinische analyse |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meten is weten |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10034 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
4,68 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Cleemput Marjan Van de Velde Brigitte Van Leeuwen Esther
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Het is de bedoeling een eerste kennismaking te hebben met het formulier voor analyse-aanvraag met zijn verschillende onderzoeksblokken
-
Ze moeten duidelijk hun plaats kunnen inschatten in de klinisch-analytische wereld (=werkveld achteraf).
-
Ze dienen te beseffen, dat omwille van het materiaal (stalen van menselijke origine en repercuties, die van levensbelang zijn) er een aantal ethische aspecten verbonden zijn aan klinische diagnostiek.
-
De verschillende biologische stalen en bemonsteringswijzen moeten algemeen bezit zijn.
-
De weg van staal naar (accuraat) resultaat bevat een aantal risico's op fouten. De student dient deze te herkennen (om ze later te vermijden).
-
Een analysemethode dient aan een aantal karakteristieken te beantwoorden. Specificiteit, reproduceerbaarheid, repeteerbaarheid, gevoeligheid, precisie, detectielimiet en interferentievrij moeten parate kennis worden. Het onderscheid tussen deze vaak verwarrende begrippen is verplicht bezit.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- 1. De klinische wereld
- 2. De weg van gezond naar ziek en hopelijk terug
- 3. Meten is weten en genezen
- 4. Het aanvraagformulier
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus P. Winnen
- eigen nota's
- Clinical Biochemistry. an illustrated colour text. Gaw et al. Curchill Livingstone. 0 443 07269 8 (bib; harry robberecht en aanschaf warm aanbevolen, omwille van het zeer illustratief karakter en de didactische opbouw)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
50,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
3
|
klokuren
|
37,50
|
Verdere toelichting:
2 contacturen en 2 uur discussie rond het aanvraagformulier om elementair een eerste oriëntatie te geven
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 1-2
Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 1-2
Schriftelijk examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingsvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
|
|
| |
|