ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Basispakket wiskunde
  

Component behoort tot O.O.: Meten is weten
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10035
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 36
Totaal aantal contacturen: 19
Totaal studietijd: 28,08
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Een opfrissing van elementaire algebra die je doorheen de opleiding en in de latere praktijk zal nodig hebben.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL227 Benoemt de kern van het probleem
    • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
    Beroepsspecifieke competenties
    • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • lost willekeurige vergelijkingen van de 1ste en 2de graad en (2×2)-stelsels op
    • zet uitdrukkingen om naar gelijkwaardige vormen
    • rekent met exponenten en logaritmen
    • werkt met lineaire, kwadratische, hyperbolische, exponentiële en logaritmische functies (voorschrift + grafiek)
    • gebruikt een rekenmachine op correcte wijze

    De nadruk ligt volledig op het juist toepassen van de wiskunde en niet op theoretische afleidingen.

    LEERINHOUDEN
    • overzicht van de basisbewerkingen
    • rekenregels (rekenen met machten, rekenen met breuken, rekenen met logaritmen, rekenen met breuken, evenredigheden en regel van drie)
    • gelijkwaardige uitdrukkingen
    • vergelijkingen van de 1ste graad
    • vergelijkingen van de 2de graad
    • vergelijkingen met rationale uitdrukkingen
    • stelsels van vergelijkingen ( regel van Cramer, 2×2-stelsels, 3×3 stelsels )
    • functies : grafische voorstelling, coördinaten, rechthoekige en willekeurige driehoek, functies van de eerste graad (rechte), functies van de tweede graad, hyperbolische functies (asymptoten), exponentiële en logaritmische functies
    • lineariseren, logaritmische schaalverdeling

    STUDIEMATERIAAL
    • hoofdstukken 1 tem 6 van de cursus ‘wiskunde’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer , aangepast door Ingrid Van den Bossche - Plantijn Hogeschool
    • een rekenmachine
    • e-learning oefeningen op e-campus en verwijzingen naar extra oefeningen op internet zie edumap  

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      45,90

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      52,46

    Verdere toelichting:
    • Ieder hoofdstuk van de nota's bevat een heleboel oefeningen. Na ieder hoorcollege werkt de student de oefeningen van het behandelde onderwerp verder af. Eventuele vragen kunnen het volgende HO voorgelegd worden aan de lector.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Integratieve toets INT1-2, waarbij de aangeleerde kennis getoetst wordt aan de hand van concrete oefeningen zoals deze in de cursus.
    • De competentie 'wiskundig redeneren' wordt bovendien integratief getoetst en beoordeeld doorheen de volledige opleiding: aandacht voor de wiskunde toegepast in alle vakdisciplines
    • Gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten
    • Het cijfer voor het opleidingsonderdeel wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

    tijd voor examinering
    uren
    0.5

    %
     
     01,64

    Tweede examenperiode
    Integratieve toets INT1-2.