1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Cellen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
De cel |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10039 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
44 |
Totaal aantal contacturen: |
17 |
Totaal studietijd: |
34,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob Crols Marina
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus beschrijft de cel als eenheid van het leven.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- een onderscheid maken tussen levend, dood en levenloos
- het patroon begrijpen hoe wetenschappers de grote hoeveelheid aan organismen en processen in de levende natuur bestuderen
- de systematiek van de levende organismen inzien
- de wetenschappelijke namen van planten en dieren verstaan
- een inzicht hebben in het ontstaan van het leven
- de bouw, functie en onderlinge samenhang van de verschillende organellen in eukaryote cellen toelichten
- de belangrijste elektronenmicroscopische structuren en organellen van een eukaryote cel aanduiden op foto's en tekeningen
- de verschillen inzien tussen plantencellen en dierlijke cellen
- het mechanisme van de mitose begrijpen
- de overgang van cel naar weefsel, van weefsel tot orgaan, van orgaan tot stelsel, en van stelsel tot organisme schematisch kunnen weergeven
- de primaire weefsels in een menselijk lichaam kunnen opsommen
- de bouw, de functie en de plaats van elk weefsel in het menselijk lichaam kunnen toelichten
- de opbouw van een orgaan uit verschillende weefsels begrijpen
- de verschillende stelsels in het menselijk lichaam kunnen opsommen
|
|
LEERINHOUDEN
|
- de wetenschappelijke namen van dieren en planten
- het ontstaan van het leven: biogenese
- de cel, als eenheid van structuur en functie
- algemene, submicroscopische morfologie van de cel
- de celdeling of mitose
- groei en differentiatie van cellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus biologie deel 1: de wetenschap van het leven - Rob Asselberg
- cursus biologie deel 2: het leven van de cel - Rob Asselberg
- cursus biologie deel 4: histologie - Rob Asselberg
- cursus biologie deel 15A: labo BL
- elektronenmicroscopische foto's
- preparaten mitose
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
31,58
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
10,53
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
21
|
klokuren
|
55,26
|
Verdere toelichting:
6 hoorcolleges 2 praktijksessies (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT1-3
- verslagen van de praktijksessies (tellen mee voor 20%) van de punten)
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT1-3
- behaalde punten van de praktijksessies blijven geldig
- - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden: Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
|
| |
|