ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Cellen
  

Component behoort tot O.O.: De cel
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10039
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 44
Totaal aantal contacturen: 17
Totaal studietijd: 34,32
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob
Crols Marina


 

KORTE OMSCHRIJVING
De cursus beschrijft de cel als eenheid van het leven.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • een onderscheid maken tussen levend, dood en levenloos
    • het patroon begrijpen hoe wetenschappers de grote hoeveelheid aan organismen en processen in de levende natuur bestuderen
    • de systematiek van de levende organismen inzien
    • de wetenschappelijke namen van planten en dieren verstaan
    • een inzicht hebben in het ontstaan van het leven
    • de bouw, functie en onderlinge samenhang van de verschillende organellen in eukaryote cellen toelichten
    • de belangrijste elektronenmicroscopische structuren en organellen van een eukaryote cel aanduiden op foto's en tekeningen
    • de verschillen inzien tussen plantencellen en dierlijke cellen
    • het mechanisme van de mitose begrijpen
    • de overgang van cel naar weefsel, van weefsel tot orgaan, van orgaan tot stelsel, en van stelsel tot organisme schematisch kunnen weergeven
    • de primaire weefsels in een menselijk lichaam kunnen opsommen
    • de bouw, de functie en de plaats van elk weefsel in het menselijk lichaam kunnen toelichten
    • de opbouw van een orgaan uit verschillende weefsels begrijpen
    • de verschillende stelsels in het menselijk lichaam kunnen opsommen
    LEERINHOUDEN
    • de wetenschappelijke namen van dieren en planten
    • het ontstaan van het leven: biogenese
    • de cel, als eenheid van structuur en functie
    • algemene, submicroscopische morfologie van de cel
    • de celdeling of mitose
    • groei en differentiatie van cellen

    STUDIEMATERIAAL
    • cursus biologie deel 1: de wetenschap van het leven - Rob Asselberg
    • cursus biologie deel 2: het leven van de cel - Rob Asselberg
    • cursus biologie deel 4: histologie - Rob Asselberg
    • cursus biologie deel 15A: labo BL
    • elektronenmicroscopische foto's
    • preparaten mitose

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      31,58

    practicum en oefeningen:

    4

     lesuren

      10,53

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    21

     klokuren

      55,26

    Verdere toelichting:
    6 hoorcolleges
    2 praktijksessies (verplicht)

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • INT1-3
    • verslagen van de praktijksessies (tellen mee voor 20%) van de punten)


    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

    Afwezigheden:
    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
     
    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     02,63

    Tweede examenperiode
    • INT1-3
    • behaalde punten van de praktijksessies blijven geldig
    • - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

      Afwezigheden:
      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
       
      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.