1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Diffusie en osmose |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
De cel |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10041 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
7 |
Totaal studietijd: |
11,7 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Transport van voedingsstoffen en afvalstoffen in cellen gebeurt dankzij de fysische verschijnselen diffusie en osmose. In het HO bespreken we die verschijnselen en hun gevolgen, in het practicum bekijken we de gevolgen van deze verschijnselen in cellen onder de microscoop (plasmolyse, hemolyse, doornappelvorm)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- past de fysische verschijnselen diffusie en osmose toe op de cel (zie biologie en anatomie)
- voert eenvoudige osmose-experimenten van cellen uit en verklaart ze
- weet wat er gebeurt met een bloedcel bij inspuiting van een iso-, hyper, en hypotonische oplossing
|
|
LEERINHOUDEN
|
- diffusie en osmose: iso-, hyper, en hypotonische oplossingen; plasmolyse, hemolyse, weten waarom fysiologisch water gebruiken bij medische testen, ORS, enkele oefeningen
- eenvoudige osmose-experimenten met cellen uitvoeren (ajuin, aardappel, rode bloedcellen)
|
STUDIEMATERIAAL
|
- nota's 'Diffusie en osmose'-Ingrid Van den Bossche-Plantijn Hogeschool
- lespresentatie, weblinks in de EDU-map op e-campus
- handleiding praktijksessie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
14,29
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
28,57
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
7
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
2 uur hoorcollege met eenvoudige oefeningen en 4 uur lab
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- verplichte aanwezigheid voor de praktijksessie
- ongewettigde afwezigheid tijdens de praktijksesie kan leiden tot het niet behalen van de credit van dit opleidingsonderdeel
- INT1-3
met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen vragen over het praktische werk zitten geïntegreerd in de toets
- het cijfer voor het opleidingsonderdeel wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessie - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT1-3
met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen vragen over het praktische werk zitten geïntegreerd in de toets
|
|
| |
|