1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Hematologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Hematologie |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10048 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 3 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
75 |
Totaal aantal contacturen: |
64 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Crols Marina Flies Reinoud Meyers Caroline Van Cleemput Marjan Van de Velde Brigitte Van Leeuwen Esther
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hematologie is de leer van het bloed en bestaat uit cytologie of de leer van de cellen, immuunhematologie waar o.a. de bloedgroepbepalingen aan bod komen en hemostase waar de bloedplaatjes deel uitmaken van de primaire stolling.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL254 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en Veiligheid"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kent de basisbegrippen uit de hematologie
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
De hematologie is de leer van het bloed, meer bepaald van de bloedcellen. We noemen dit deel van de hematologie de cytologie.
-
Daarnaast speelt bloed een belangrijke rol in de bloedstolling of hemostase. Bloedplaatjes en stollingseiwitten zijn hier essentiële componenten
-
De immuunhematologie is een derde belangrijk onderdeel van de hematologie: hier zijn de op de b
loedcellen aa
nwezige antigenen en hun respectievelijke antistoffen de belangrijkste spelers
-
In het cytologisch gedeelte wordt aandacht geschonken aan het ‘ontstaan’ van de bloedcellen uitgaande van de stamcel, ook wel de hematopoiese genaamd
-
Er wordt vervolgens
dieper ingegaan op de rode bloedcel in de erytropoiese met o.a. rol van EPO,
reticulocyten, enz….
-
Aanmaak en functie van hemoglobine wordt besproken
-
Ook enkele biochem. parameters, die een rol spelen in de erytropoiese, worden kort toegelicht
-
In de myel
opoiese zullen hoofdzakelijk granulocyten besproken worden
-
De cytologie wordt afgerond met de trombopoiese of de vorming van de bloedplaatjes en aansluitend hierop wordt de primaire hemostase nader toegelicht m.a.w. wat is de functie van een bloedplaatj
e in de hemostase
-
In de immuunhematologie wordt het ABO- en Rhesussysteem besproken
-
In werkcolleges zal de aandacht gaan naar volgende punten:
- Bloedafname - Bloedafnamebuisjes en de verschillende anticoagulantia die in de praktijk gebruikt worden in de bloedafnamebuisjes - Referentiewaarden - Verwerken van labo-aanvragen en pre-analytische fase-analytische fase met enkele ethische aspecten
-
Rode bloedcelindexen – hematocriet – sedimentatie - Eenvoudige berekeningen in de hematologie (bv. absolute tellingen…) - Morfologie oefeningen op bloedgroepinterpretaties en bloedgroepencompatibiliteit
-
In practica worden de verschillende basishandelingen, de bepaling van de bloedgroepen en het herkennen van cellen in bloeduitstrijkjes aangeleerd
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus R.Flies en P.Winnen
- Internet
- CD-Rom
- Atlas hematologie
- Microscopen
- Labnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
16,67
|
practicum en oefeningen:
|
34
|
lesuren
|
20,24
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
104
|
klokuren
|
61,90
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges, werkcolleges en praktijksessies
Aaanwezigheid in de werkcolleges en de praktijksessies zijn vereist.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
INT 3-3
-
Schriftelijk examen met o.a. praktische vragen en berekeningen.
-
e valuatie van de praktijksessies:
-
aanwezigheid
-
houding en werk
-
verslagen
-
herhalingslabo + verslag
-
Verdeling theorie/praktijk : 80%/20%
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken Afwezigheden: Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 3-3 Schriftelijk examen met o.a. praktische vragen en berekeningen.
Lab: De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
|
|
| |
|