1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Eiwitscheiding op basis grootte-eigensch |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Instrumentale analyse I |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10054 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
23 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
47,84 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele Crols Marina Reyniers Kathy Santens Roald Theunen Marjorie Van Cleemput Marjan Van de Velde Brigitte Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus “Eiwitscheiding op basis van grootte en eigenschappen” behandelt verschillende chromatografische technieken die heel specifiek met eiwitten te maken hebben. De basis en principes van een goede chromatografische scheiding en de mogelijkheden en beperkingen van de chromatografische technieken worden theoretisch besproken. De student leert de opstelling, de voornaamste eigenschappen en het interpreteren en verwerken van de resultaten van een gaschromatogram (GC), dunne laag chromatogram (DLC) en tweedimensionale dunne laag chromatogram (2DLC) en krijgt praktische ervaring via een DLC en 2DLC-toepassing.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
- BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student:
- beschrijft de principes en achtergronden van de chromatografie
- deelt de chromatografische methoden in volgens aard van de mobiele fase/aard van de interactie
- benoemt de eigenschappen en voordelen van een chromatografische scheiding
- beschrijft het principe van kolom vloeistofchromatografie en beschrijft de functie/het belang van de stationaire fase/de mobiele fase en de elutietechnieken
- kent het principe en de werkwijze van DLC en 2DLC en kan een éénvoudige scheiding uitvoeren
- weet wat de verschillende factoren zijn die bijdragen tot een goede scheiding/resolutie in DLC en 2DLC en licht deze toe.
- identificeert de eiwitten in een onbekend mengsel adhv het 2DLC patroon
- somt de toepassingen en voordelen op van DLC
- omschrijft het principe en het verloop van GC
- benoemt de onderdelen van de gaschromatograaf en omschrijft hun functie en bijdrage tot een goede scheiding/resolutie
- herkent de opstelling van een GC en HPLC toestel en kan de onderdelen benoemen
- omschrijft de gelijkenissen en verschillen van de GC en HPLC methode
- legt de karakteristieken van een chromatografische bepaling uit
- licht de Van Deemter vergelijking toe
- herkent een foutieve piekvorm of slechte resolutie in een chromatogram en kan hiervoor een mogelijke oorzaak geven.
- Omschrijft de begrippen; resolutie, scheiding correct en weet welke factoren bijdragen tot een goede resolutie en goede scheiding.
- legt de berekeningsmethoden: 100% methode en externe standaardmethode uit
- somt de voor en/of nadelen van beide methoden tov elkaar op
- interpreteert en verwerkt de resultaten van een gegeven gaschromatogram, dunne laag chromatogram en 2 dimensionale dunne laag chromatogram
|
|
LEERINHOUDEN
|
De student maakt kennis met de scheidings-en analysetechniek; chromatografie. Chromatografie is als scheidingsmethode belangrijk om allerlei storende stoffen te verwijderen en zo de kwaliteit van de analyse te verbeteren. Deze techniek kan gebruikt worden voor de isolatie, identificatie en ook relatieve kwantificatie van eiwitten en andere biologische stoffen. Evenwel kan men voor een gelijktijdige bepaling van meer dan één stof in een complex mengsel terugvallen op de chromatografie. Dit jaar wordt in theorie de basis en prinicipes van een goede chromatografische scheiding besproken. Er wordt een duidelijke indeling in chromatografische methoden geschetst. In het praktijk gedeelte wordt DLC en 2DLC uitgelegd, uitgevoerd en geïnterpreteerd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Experimentele vaardigheden I - Reyniers K. ISBN 978 90 382 1611 9
- Eiwitscheiding op basis van grootte en eigenschappen T en P - Reyniers K.; Plantijnhogeschool
- e-campus voor presentaties en externe links
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
29,36
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
14,68
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
55,05
|
Verdere toelichting:
2 hoorcolleges van 4 uur en 1 hoorcollege van 2 uur
- 1 werkcollege van 4 uur en 1 werkcollege van 2 uur
- 2 praktijksessies van 4 uur
- Praktijksessies:
Afwezigheden: Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
a: INT2-2 schriftelijk examen met kennis-,inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen /20
b: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van houding , werk, inzicht, testjes( /5 ); verslagen (/5)
De punten verworven op de verschillende onderdelen (a en b) worden samengeteld en worden herleid naar 20 punten
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten. - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel onderdeel a kan hernomen worden : INT2-2 schriftelijk examen /20
- De verworven punten van onderdeel b (praktijk) 1° examenperiode blijven behouden /10
- De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|